Skip to main content

Citromos csirke fazékban

Nézegettem a csirkés recepteket és látom, nincs beírva ez a variáns, csak a sütőben készített. A nyáron annyira elmaradtam a blogbeírásokkal, hogy teljesen összekavarodtam, nem emlékszem melyik beírások azok, melyeket el akartam készíteni és feltenni, melyik elkészített ételek azok, amiket nem akarok beírni a blogba, mert már benne vannak. Így hát keresgélek a rengeteg fotó között amiket készítek folyamatosan és próbálom magam utolérni. Arról nem is akarok beszámolni, hogy saját hibámból, eltüntettem 2011 összes képeit a külső vinyomról. Több napi munka után újból felélesztettem őket, de ömlesztve, így hónapok munkája lesz, mire azokat is rendbe rakom. Ez is nagyon visszavette a kedvem a blogolástól, fotózástól, de most úgy érzem túltettem magam a bosszúságon.

Jöjjön hát megint egy nagyon nagyon egyszerű recept, a citromos csirke fazékban. Ezt is főleg a gyereknek készítem, mikor mi hüvelyeseket vagy halat szeretnénk enni, és valóban percek alatt elő lehet készíteni. Ugyanúgy mint a tegnapi csirkés receptben, ebben az ételben is nálam általában 2 comb vagy 1 mell vagy 2 comb és 1 mell szerepel.

Hozzávalók:
csirkemell vagy csirkecomb
oregano
1 citrom leve
só, bors
1-2 cikk fokhagyma
ételkeményítő vagy liszt a habaráshoz

Elkészítés:

Én mindig lehúzom a csirke bőrét, majd a húsba fokhagymadarabokat szúrok, nem sokat, mondjuk 3 darabot egy-egy combba és 3-4 darabot a mellehúsába. Amikor néha a bőrével készítem, akkor a csirkedarabokat sózom, borsozom és kb fél óra állás után elősütöm olívaolajban. Ha bőr nélkül készül, akkor nem is sütöm előre, hanem odateszem annyi olajban, amennyiben sütöttem volna (1 ujjnyi). Felöntöm a csirkedarabokat vízzel, hogy majdnem ellepje őket, lefedem (általában kuktában készítem), még sózom és nem túl puhára főzöm.
Mikor majdnem kész, tehát már puha a hús, hozzáadok 1 kk oreganot ha csak 1-2 csirkedarabot készítek, vagy 1 ek oreganot ha a combokat és a mellehúsát is főzöm. Visszateszem főni, közben a citrom levét is kicsavarom és hozzáadom. Hagyom teljesen puhára főni.
A levével lehet variálni. Ha sok mártást akarok, akkor több vizet teszek alája és a végén besűrítem liszttel vagy kukoricakeményítővel. Ha liszttel sűrítem, akkor kb. 1 ek liszthez adom lassan a forró levet és kikavarom simára  majd visszaöntöm az ételhez és még 5 percet főzöm. Ha ételkeményítőt használok, nem kell még 5 percet sem főzni utána, mert rögtön besűrűsödik és a keményítőt nem kell annyit főzni, mint a lisztet. Én a keményítőt nem szeretem annyira, mert túlságosan csillog tőle a mártás, jobban szeretem a lisztes habarásokat.
Természetesen meg kell kóstolni az ételt a citrom miatt. Jobb ha kevesebb citromot adunk hozzá és legföljebb még kipótoljuk, mint hogy túl sok legyen, mert a savanyúságán már nem nagyon tudunk javítani.
Ez az alaprecept, amin mindenki változtathat kedve szerint.
Görögországban ezt általában rizzsel vagy tésztakörettel tálalják, de én anyósom konyhája szerint krumplival szoktam. Mikor anyósom félét készítek, akkor nagyon sok lében főzöm, majd a végén, mikor a húst kivettem már a léből, nagy darabokra (szilva nagyságú) vágott tisztított, mosott krumplit teszek be a lébe és addig főzöm, amíg a krumpli puha lesz és a lé is annyira elfőtt, hogy a megfelelő mennyiségű mártásom legyen. A krumpli a citrom miatt nagyon sok ideig főhet anélkül, hogy szétfőjön.

A képeken láthatjátok, hogy megpróbáltam magyarosan galuskával is tálalni. A galuskakészítés nincs benne a görög konyhai praktikákban és nem is ismerik. Én megtanítottam a fiam galuskát szaggatni. A családom megeszi ugyan, de ha választani kell, akkor a kész makarónitészta vagy rizsköret mellett dönt.





Comments

Popular posts from this blog

Fügelekvár (Μαρμελάδα σύκο)

No itt az első aktuális beírás. Az utóbbi időben gyűjtögető életmódot folytatok:) Begyűjtök és elteszek:) Sajnos fügefa nincs a kertben és az udvaron. Férjem-uram semmiképpen nem akart, mert hogy olyan erősek a gyökerei, hogy később csak gondot okoznának a kertben vagy akár a ház alapjainál. Ugyanilyen okból nincsen eperfánk. Mindkettő miatt mindig szomorú vagyok, mikor eszembe jut, mert ez a két legnagyobb természetes árnyékot nyújtó nemesített fa Görögországban és annyira szerettem volna velük beárnyékolni a kertet. De végülis ami fa-dolog, azt ráhagyom, így fügefa nincs. Van viszont a környéken dögivel, úton útfélen. Nem mindegyiken van jó vagy bő gyümölcstermés, de sokszor kisebb nyeszlett fákon meglepően sok és jó minőségű füge terem. 

Bujurdi (Μπουγιουρντί)

Apu és a babgulyás A mai babgulyás mellé, amit mindig szigorúan görögösen készítek, ami elsősorban azt jelenti, húsmentesen, készítettem kiegészítésképpen egy bujurdit . A bujurdi többféle lehet, a legismertebb  a paprika és feta sütőben. Leírom azt a változatot, amit mi nagyon szeretünk és bármilyen hamar összecsapott ebéd méltó kiegészítése (már ha éppen akadnak otthon hozzávaló alapanyagok).

Kecskesült

Görögország legtöbb vidékén ünnepi asztal része általában a kecskesült, időszaktól függetlenül. Lehet az karácsonyi vagy Húsvéti (főleg) asztal, vagy bármilyen öröm megünneplésére rendezett vendéglátás, a kecskesült mindig megállja a helyét az ünnepi asztalon, de a hétköznapokban is. Nem csoda, hisz rengeteg a kecske a sziklás, kopár hegyeken, főleg a szigeteken. Ezek a kecskék, melyek szabadon vannak tenyésztve, valami elképesztő tehetséggel másznak fel a  legmagasabb hegyek, legmeredekebb sziklafaira is. Húsuk talán a legegészségesebb, hisz növényekkel táplálkoznak, különlegesen szereik az olívafa leveleit. Már leírtam a kecskesült készítését ( kecskesült 1 , kecskesült 2 , kecskesült 3 ) így most csak a képeket mutatom meg. Én nagyon szeretem, ünnepekkor előszeretettel készítem, nagyon "hálás" étel, nem lehet csalódni benne, ráadásul  csak bedobom a sütőbe és ottfelejtem..