Skip to main content

Papoutsaki (Παπουτσάκι)

A papoutsaki cipőcskét jelent. Nem papucsot:) A paputsi cipőt jelent és a pantofla papucsot:) Szóval a mi esetünkben a "papoutsaki" egy nagyon finom kaját jelent, magyarul töltött padlizsánt sütőben. Nekem egyik kedvenc ételem, kissé macerás, de ha az ember lánya 2 napra osztja a tevékenységeket, akkor meg sem kottyan.Én úgy készítettem most, hogy előtte való nap főztem marhahúsból szószt makarónira, majd abból felhasználtam másnap a padlizsános ételhez.

Agni papoutsaki-ja

A hozzávalókkal bajban leszek, mert én mindent szemre készítek, de megpróbálom besaccolni.

Hozzávalók:
5-6 db lila, kövér padlizsán
1-1,5 kg krumpli
só, bors, olívaolaj
A darált húshoz:
1 kg darált hús (eredetileg marhahússal készül)
1 doboz (40 dkg) paradicsomkonzerv vagy 1-1,5 kg túlérett paradicsom
2 hagyma
1/2 pohár fehér bor
2 babérlevél
só, bors, olaj
2 tojás (elhagyható vagy csökkenthető az adag)
2 leveseskanál reszelt sajt
Besamelhez:
3 kanál liszt
1 l tej
2 tojássárga
1 csésze reszelt sajt

1. A darált húst legjobb azelőtt való nap elkészíteni.Olajat hevítünk majd belezúdítjuk a darált húst és gyorsan kevergetjük amíg kifehéredik, hogy elkerüljük a kis golyók kialakulását. Ezek után ráöntjük az apróra vágott hagymát és kevergetjük, amíg megüvegesedik, megpirul a hagyma is. Az egészre ráöntjük a paradicsomkonzervet, vagy még jobb, ha friss, túlérett paradicsomokat mixelünk erre a célra. Hozzátesszük a babérlevelet, sót, borsot, bort és addig főzzük lassú tűzön amíg a levét elfövi és már nem folyós. Félrehúzzuk a tűzről és ahogy egy kicsit kihűl, hozzátesszük a tojásokat és a reszelt sajtot. (én a tojásokat ki szoktam innen hagyni)

2. Megmossuk a padlizsánokat. Kettévágjuk majd a belsejéből egy kicsit kiszedünk. Ezt lefagyaszthatjuk és felhasználhatjuk más ételekhez. Kisütjük a padlizsánokat forró olajban, majd a vágott felükkel felfele tepsibe helyezzük.

3. Elkészítjük a besamel mártást. A lisztet kevés olajon, margarinon, vagy vajon rózsaszínűre pirítjuk, lehúzzuk a tűzről és gyors, folyamatos kavarás mellett vékony sugárban hozzáöntjük a tejet. Én hideg tejet szoktam, mások a forróra esküsznek. Lényeg a gyors keverés és lassú adagolása a tejnek, hogy ne csomósodjon be. Felforraljuk, gyors kavarás mellett besűrítjük, majd hagyjuk annyira kihűlni, hogy bele tudjuk kavarni a két tojássárgát és reszelt sajtot ízlés szerint.

4. Megmossuk, hámozzuk, kockázzuk a krumplit. Ne felejtsük, kis kockákat kell vágni mert a többi hozzávaló már kész állapotban kerül a tepsibe, így amíg a besamel megpirul, a krumplinak is kész kell lennie. A krumpli el is hagyható, de nekem ez a kedvencem az egész tálból:)

5. Megtöltjük a padlizsánokat a darált hússal, a tetejükre besamelt öntünk. A krumplit sózzuk, borsozzuk majd a padlizsánok köré helyezzük. 1 ujjnyi vizet is teszünk a tepsibe, majd előmelegített közepes sütőben addig sütjük, amíg a besamel mártás megpirul és a krumpli is megfő, megpirul.

Comments

Popular posts from this blog

Fügelekvár (Μαρμελάδα σύκο)

No itt az első aktuális beírás. Az utóbbi időben gyűjtögető életmódot folytatok:) Begyűjtök és elteszek:) Sajnos fügefa nincs a kertben és az udvaron. Férjem-uram semmiképpen nem akart, mert hogy olyan erősek a gyökerei, hogy később csak gondot okoznának a kertben vagy akár a ház alapjainál. Ugyanilyen okból nincsen eperfánk. Mindkettő miatt mindig szomorú vagyok, mikor eszembe jut, mert ez a két legnagyobb természetes árnyékot nyújtó nemesített fa Görögországban és annyira szerettem volna velük beárnyékolni a kertet. De végülis ami fa-dolog, azt ráhagyom, így fügefa nincs. Van viszont a környéken dögivel, úton útfélen. Nem mindegyiken van jó vagy bő gyümölcstermés, de sokszor kisebb nyeszlett fákon meglepően sok és jó minőségű füge terem. 

Bujurdi (Μπουγιουρντί)

Apu és a babgulyás A mai babgulyás mellé, amit mindig szigorúan görögösen készítek, ami elsősorban azt jelenti, húsmentesen, készítettem kiegészítésképpen egy bujurdit . A bujurdi többféle lehet, a legismertebb  a paprika és feta sütőben. Leírom azt a változatot, amit mi nagyon szeretünk és bármilyen hamar összecsapott ebéd méltó kiegészítése (már ha éppen akadnak otthon hozzávaló alapanyagok).

Kecskesült

Görögország legtöbb vidékén ünnepi asztal része általában a kecskesült, időszaktól függetlenül. Lehet az karácsonyi vagy Húsvéti (főleg) asztal, vagy bármilyen öröm megünneplésére rendezett vendéglátás, a kecskesült mindig megállja a helyét az ünnepi asztalon, de a hétköznapokban is. Nem csoda, hisz rengeteg a kecske a sziklás, kopár hegyeken, főleg a szigeteken. Ezek a kecskék, melyek szabadon vannak tenyésztve, valami elképesztő tehetséggel másznak fel a  legmagasabb hegyek, legmeredekebb sziklafaira is. Húsuk talán a legegészségesebb, hisz növényekkel táplálkoznak, különlegesen szereik az olívafa leveleit. Már leírtam a kecskesült készítését ( kecskesült 1 , kecskesült 2 , kecskesült 3 ) így most csak a képeket mutatom meg. Én nagyon szeretem, ünnepekkor előszeretettel készítem, nagyon "hálás" étel, nem lehet csalódni benne, ráadásul  csak bedobom a sütőbe és ottfelejtem..