Skip to main content

Élesztő nélküli szódás kenyér (Ψωμί με σόδα, χωρίς μαγιά)

Ez a fajta kenyér az íreknél nagyon megszokott, de helye van itt is, mivel a száraz-sütik és cake-k nagy részébe itt is tesznek szódabikarbonátot. Több recept forog közkézen a neten, én Limara alapreceptjéből indultam és a helyi dolgoknak megfelelőre alakítottam. Nagyon jó megoldás úgy azoknak, akik nem akarnak élesztőt használni, kovásszal babrálni, de azoknak is, akik nem akarják /tudják a kelesztési időt kivárni, hisz ezt a kenyeret rögtön dagasztás után lehet sütni. Nekünk nagyon bejött és különösen a héjnak isteni íze van!




  Hozzávalók:
  • 1/2 kg finomliszt
  • 1 tk. só
  • 1 tk. cukor
  • 1 csapott tk. szódabikarbóna 
  • kb. 400 ml író
  • 1 1/2 kiskanál sütőpor (elhagyható!)
Nekem nem volt finomlisztem, csak egy kevés, így kb. 1/3 finomliszt és 2/3 kenyérliszt került bele. Eredmény: több idő kellett a süléshez. Író helyett vastag görög joghurtot használtam, a 200 gr-s dobozt (legközelebb kefirrel próbálkozom). Kellett bele:
1 doboz Total joghurt + 2 joghurtos doboz víz.


Ezeket összekavartam nagyon finoman kézzel, a végén egészen puha mozdulatokkal összegyúrtam mindent annyira, hogy éppen összeálljon a tészta. A tésztának puhának kell lennie, de nem ragacsosnak! Megszórtam alaposan liszttel a tetejét, egy nagy késsel mélyen keresztet vágtam rá és rátettem egy nagy sütőlapra, melyre előzőleg sütőpapírt terítettem. A sütőt előmelegítettem 200 fokra, nekem kellett majdnem 1 óra amíg megsült. Akkor van megsülve, amikor javában jön az illata és szép piros a teteje. Kihűlés után érzékelhetjük, hogy az alját megkopogtatva, kongó hangot ad. Ezt a tesztet kicsit nehéz a sütőből előkapott forró kenyéren elvégezni:), de ha valaki nem biztos a dolgában, kopogtasson!

Comments

Limara said…
Nagyon jól néz ki!:)
Agni said…
Köszi, finom is lett:)
Farci said…
Vadkonkoly készíttte el délelőtt :)
Köszi :)
http://farcialkot.blogspot.com/2011/03/ronda-de-finom-ir-szodas-kenyer.html
lzcsilla said…
Kedves Agni!Nagyon teszik a 'konyhad',GRATULALOK a pontos,reszletes leirasokhoz!Ez a kenyer nagyon megtetszett,meg szeretnem sutni,ket kerdesem lenne:ha jol ertem nem kell sokat gyurni,csak osszadolgozni,tevedek?Ebbol az adagbol egy kicsi kenyer lesz,ugy-e?Elore is koszi es sok tovabbi sikert kivanok!
Agni said…
Szervusz Csilla, nem kell sokat gyúrni csak annyit, hogy a hozzávalók összeálljanak! Igen egy kisebb kenyér lesz, de nagyon finom, egy nap alatt fel lehet falni:))

Popular posts from this blog

Fügelekvár (Μαρμελάδα σύκο)

No itt az első aktuális beírás. Az utóbbi időben gyűjtögető életmódot folytatok:) Begyűjtök és elteszek:) Sajnos fügefa nincs a kertben és az udvaron. Férjem-uram semmiképpen nem akart, mert hogy olyan erősek a gyökerei, hogy később csak gondot okoznának a kertben vagy akár a ház alapjainál. Ugyanilyen okból nincsen eperfánk. Mindkettő miatt mindig szomorú vagyok, mikor eszembe jut, mert ez a két legnagyobb természetes árnyékot nyújtó nemesített fa Görögországban és annyira szerettem volna velük beárnyékolni a kertet. De végülis ami fa-dolog, azt ráhagyom, így fügefa nincs. Van viszont a környéken dögivel, úton útfélen. Nem mindegyiken van jó vagy bő gyümölcstermés, de sokszor kisebb nyeszlett fákon meglepően sok és jó minőségű füge terem. 

Bujurdi (Μπουγιουρντί)

Apu és a babgulyás A mai babgulyás mellé, amit mindig szigorúan görögösen készítek, ami elsősorban azt jelenti, húsmentesen, készítettem kiegészítésképpen egy bujurdit . A bujurdi többféle lehet, a legismertebb  a paprika és feta sütőben. Leírom azt a változatot, amit mi nagyon szeretünk és bármilyen hamar összecsapott ebéd méltó kiegészítése (már ha éppen akadnak otthon hozzávaló alapanyagok).

Kecskesült

Görögország legtöbb vidékén ünnepi asztal része általában a kecskesült, időszaktól függetlenül. Lehet az karácsonyi vagy Húsvéti (főleg) asztal, vagy bármilyen öröm megünneplésére rendezett vendéglátás, a kecskesült mindig megállja a helyét az ünnepi asztalon, de a hétköznapokban is. Nem csoda, hisz rengeteg a kecske a sziklás, kopár hegyeken, főleg a szigeteken. Ezek a kecskék, melyek szabadon vannak tenyésztve, valami elképesztő tehetséggel másznak fel a  legmagasabb hegyek, legmeredekebb sziklafaira is. Húsuk talán a legegészségesebb, hisz növényekkel táplálkoznak, különlegesen szereik az olívafa leveleit. Már leírtam a kecskesült készítését ( kecskesült 1 , kecskesült 2 , kecskesült 3 ) így most csak a képeket mutatom meg. Én nagyon szeretem, ünnepekkor előszeretettel készítem, nagyon "hálás" étel, nem lehet csalódni benne, ráadásul  csak bedobom a sütőbe és ottfelejtem..