Skip to main content

Gesztenyekrémes kakaós, csokoládés, mandulás piskótatorta (paleo)

Ez a finom torta alaposan megizzasztott, de végül sikerült megalkotni.



Hozzávalók:

A piskótához: 

* 20 dkg fehér mandula, mixelve
* 4 tojás
* 4 ek méz
* 2 ek cukrozatlan kakaópor
* 1 kk szóda
* 1 kk sütőpor
* 2 ek mandulaliszt
(hagyományos konyhában lehet egy egyszerű 4 tojásos kakaós piskótát sütni)

Gesztenyekrém: 

* 400 gr tisztított, főtt gesztenyebél
* 4 ek méz
* 4 dl kókusztej
* 2 ek kókuszolaj vagy ghee
* 1 kk vaníliapor
(hagyományos konyhában lehet tejszínt és vajat használni)

Máz: 

* 1/2 tábla 81%-s étcsokoládé
* kb 50 ml kókusztejszín
* 1 kk ghee
(hagyományos konyhában tejszín)


A piskótához a fehér, héjtalanított mandulát kismixerben megdaráltam. A tojásokat különválasztottam, a fehérjéből kemény habot vertem. A száraz összetevőket összekavartam, a tojást a mézzel összekavartam, majd mindent lassan a fehérjékből felvert habhoz kevertem. Lehet hogy sütőpor és szóda nélkül is tökéletesen felnőtt volna, mert elég sok ez a 4 tojás a 20 dkg mandulához, de nem akartam kockáztatni. A mandulalisztet is utoljára tettem bele, mert láttam, hogy kicsit híg volt a tészta.
Kb. 25 perc alatt megsült előmelegített, 180 fokos elektromos sütőben. A tepsim 25x25 cm-s, amibe sütőpapírt tettem. Miután a piskóta megsült, a sütőpapír segítségével kiemeltem és rácsra borítottam, itt hagytam teljesen kihűlni. Kihűlés után egy éles késsel 2 lapra vágtam.

A gesztenyekrém elég hosszasan készült. Mivel nem tudtam hozzájutni natúr, cukor nélkül eltett főtt gesztenyéhez, ezért magamnak kellett megfőzni. 1 kg gesztenyét vettem, ezeket hideg vízbe tettem és jól összekavartam, hogy mindenhol érje őket a víz. Azokat, amik feljöttek a víz felszínére, kidobtam. Ezek attól könnyebbek, hogy a kukac kirágott a belükből, ezért jönnek fel a víz tetejére. A maradékot a gömbölyű tetejükön, keresztben, egy éles késsel bevágtam (csak óvatosan, nagyon megszaladhat a kés!). Forrásban lévő, enyhén sós vízbe dobtam őket és 10 percet főztem. Miután megfőttek, a forró vízben hagytam őket, majd ötösével kiemelgettem és pucoltam a gesztenyéket. Nem szabad kihűljenek és száradjanak, mert nem lehet hántani őket! Végül mikor minden héj és hártya eltűnt róluk, valamint a még előbukkanó kukacos részeket is kidobtam, 400 gr tiszta, főtt gesztenyebelem maradt. Ezeket a kókusztejben visszatettem főni és lassú tűzön addig főztem, amíg teljesen megpuhultak és beitták a tejet (kb 30 perc). Vigyázat a vége fele, nehogy leégjen! Krumplinyomóval összetörtem, majd mézet, vaníliát és gheet kevertem a krémhez.

A mázhoz szolgáló csokikrémem már előző napról készen volt, mert készítettem csokoládés bonbonokat. Így csak elővettem a  hűtőből, ahol teljesen megdermedve várta a felhasználást. A krémet úgy készítettem, hogy a csokoládét gőz fölött felolvasztottam, majd mixerben összekevertem annyi kókusztejszínnel és ghee-vel, hogy vastag csokoládékrémet kapjak. Nem sikerült fordítva, hogy az olvadt csokihoz adjam a tejszínt és vajat, mert ez a magas kakaótartalmú csokoládé annyira összeugrott egy vajas masszává a gőz fölött, hogy csak a mixerrel tudtam krémet varázsolni belőle, ami nagyon finom lett. 70%-s csokoládéval gőz fölött lehet dolgozni, könnyebben ki lehet kavarni a  mázt. Szerintem érdemes 1 táblából készíteni a  csokikrémet és ami marad, azt másnap reggelire palacsintával megenni :)

Ezután már csak az összeállítás és díszítés maradt. Szerencse találtam friss (melegházi) epret, ami pont megfelelő volt a hangulatos, vidám díszítéshez (ízre természetesen a májusi eper nyomába sem érhet, de a cél itt a szép díszítés volt). Elég munkás torta volt, de az eredmény megérte :)





Comments

Popular posts from this blog

Fügelekvár (Μαρμελάδα σύκο)

No itt az első aktuális beírás. Az utóbbi időben gyűjtögető életmódot folytatok:) Begyűjtök és elteszek:) Sajnos fügefa nincs a kertben és az udvaron. Férjem-uram semmiképpen nem akart, mert hogy olyan erősek a gyökerei, hogy később csak gondot okoznának a kertben vagy akár a ház alapjainál. Ugyanilyen okból nincsen eperfánk. Mindkettő miatt mindig szomorú vagyok, mikor eszembe jut, mert ez a két legnagyobb természetes árnyékot nyújtó nemesített fa Görögországban és annyira szerettem volna velük beárnyékolni a kertet. De végülis ami fa-dolog, azt ráhagyom, így fügefa nincs. Van viszont a környéken dögivel, úton útfélen. Nem mindegyiken van jó vagy bő gyümölcstermés, de sokszor kisebb nyeszlett fákon meglepően sok és jó minőségű füge terem. 

Bujurdi (Μπουγιουρντί)

Apu és a babgulyás A mai babgulyás mellé, amit mindig szigorúan görögösen készítek, ami elsősorban azt jelenti, húsmentesen, készítettem kiegészítésképpen egy bujurdit . A bujurdi többféle lehet, a legismertebb  a paprika és feta sütőben. Leírom azt a változatot, amit mi nagyon szeretünk és bármilyen hamar összecsapott ebéd méltó kiegészítése (már ha éppen akadnak otthon hozzávaló alapanyagok).

Kecskesült

Görögország legtöbb vidékén ünnepi asztal része általában a kecskesült, időszaktól függetlenül. Lehet az karácsonyi vagy Húsvéti (főleg) asztal, vagy bármilyen öröm megünneplésére rendezett vendéglátás, a kecskesült mindig megállja a helyét az ünnepi asztalon, de a hétköznapokban is. Nem csoda, hisz rengeteg a kecske a sziklás, kopár hegyeken, főleg a szigeteken. Ezek a kecskék, melyek szabadon vannak tenyésztve, valami elképesztő tehetséggel másznak fel a  legmagasabb hegyek, legmeredekebb sziklafaira is. Húsuk talán a legegészségesebb, hisz növényekkel táplálkoznak, különlegesen szereik az olívafa leveleit. Már leírtam a kecskesült készítését ( kecskesült 1 , kecskesült 2 , kecskesült 3 ) így most csak a képeket mutatom meg. Én nagyon szeretem, ünnepekkor előszeretettel készítem, nagyon "hálás" étel, nem lehet csalódni benne, ráadásul  csak bedobom a sütőbe és ottfelejtem..