Skip to main content

Kenyér sütőtöklével (Ψωμί με ζουμί από κολοκύθα)

(ελληνικά στο τέλος του κειμένου)
..avagy a pitában felhasznált sütőtök levének hasznosítása.

A tegnapelőtt készített pitához felhasznált sütőtökből sózással és kinyomkodással 400 gr levet nyertem. Ezt nem dobtam ki, hanem a hűtőbe tettem és felhasználtam két kenyérsütéshez. Mivel először tettem a levet kenyérbe, nem tettem mind a 400 gr-t bele, mert attól féltem, hogy egyrészt valamelyik családtag húzni fogja az orrát, másrészt mivela  sütőtök lágyítja a tésztát, féltem, hogy esetleg elrontja a kenyerem a nagyobb mennyiség. Így csak 200 gr-t használtam, a másik 200 gr-t pedig a mai sütéshez.


Hozzávalók:

9 csésze kenyérliszt (1 csésze=250 ml)
az előző sütésből fennmaradt öregtészta (ha nincs akkor annyi élesztőt kell használni amennyi ehhez a mennyiségű liszthez kell)
1 tasak élesztő (500 gr liszthez való)
1 nagy főtt és villával széttört krumpli vagy 3 púpozott ek pürépor
3 kk só
1 kk barna cukor
3 ek ecet
6 ek olívaolaj
700 gr meleg víz
200 gr töklé

A fentieket összegyúrjuk amíg nem túl puha kenyértésztát kapunk. Addig kell gyúrni, amíg érezzük, hogy a kezünk alatt a tészta teljesen átmelegedett és "életre kelt", vagyis kezd dagadni, a felülete pedig síma, homogén, majdnem hogy hólyagos.

A fenti mennyiségből 2 vagy 3 kenyeret formázunk, megkenjük vízzel, bevagdossuk a tetejét és megszórjuk szezám- vagy lenmaggal. Előmelegített 175 fokos sütőben kb. 1,5 óra alatt szép pirosra sül.






ΨΩΜΊ ΜΕ ΖΟΥΜΊ ΑΠΌ ΚΊΤΡΙΝΗ ΚΟΛΟΚΎΘΑ

ΥΛΙΚΆ:

9 φλιτζάνια αλεύρι από μύλο για ψωμί (1 φλ = 250 ml)
προζύμι από προηγούμενο ζύμωμα (αν δεν έχουμε, θα φροντίσουμε να βάλουμε τόση μαγιά, όση χρειάζεται για αυτήν την ποσότητα αλευριού  )
1 φακελάκι μαγιά (για 500 gr αλεύρι)
1 μεγάλη πατάτα, βρασμένη και τριμμένη με το πιρούνι η στον τρίφτη η 3 μεγάλες κσ σκόνης για πουρέ πατάτας
3 κγ αλάτι
1 κγ μαύρη ζάχαρη
3 κσ ξύδι
6 κσ ελαιόλαδο
700 gr ζεστό νερό
200 gr ζουμί κολοκύθας

ΕΚΤΈΛΕΣΗ

Ζυμώνουμε όλα τα υλικά μαζί αρκετή ώρα, έως ότου αισθανόμαστε κάτω από τα χέρια μας, η ζύμη να "ζωντανέψει". Θα έχει λεία, ζεστή επιφάνεια και αρχίζει να φουσκώνει. Το αφήνουμε στο σκεπασμένο μπολ, και το μπολ το βάζουμε σε ζεστό μέρος (εγώ το τυλίγω με μία κουβέρτα). Σε 1 με 2 ώρες, όταν έχει διπλασιαστεί τον όγκο του, το βγάζουμε, ξαναζυμώνουμε ελαφρά και φορμάρουμε τρία η 2 ψωμάκια. Τα αλείφουμε με νερό στην επιφάνεια και πασπαλίζουμε με λιναρόσπορο η σουσάμι   Σε προθερμασμένο φούρνο, στους 175 βαθμούς και μεσαία σχάρα είναι έτοιμα σε 1,5 ώρα.


Comments

Popular posts from this blog

Fügelekvár (Μαρμελάδα σύκο)

No itt az első aktuális beírás. Az utóbbi időben gyűjtögető életmódot folytatok:) Begyűjtök és elteszek:) Sajnos fügefa nincs a kertben és az udvaron. Férjem-uram semmiképpen nem akart, mert hogy olyan erősek a gyökerei, hogy később csak gondot okoznának a kertben vagy akár a ház alapjainál. Ugyanilyen okból nincsen eperfánk. Mindkettő miatt mindig szomorú vagyok, mikor eszembe jut, mert ez a két legnagyobb természetes árnyékot nyújtó nemesített fa Görögországban és annyira szerettem volna velük beárnyékolni a kertet. De végülis ami fa-dolog, azt ráhagyom, így fügefa nincs. Van viszont a környéken dögivel, úton útfélen. Nem mindegyiken van jó vagy bő gyümölcstermés, de sokszor kisebb nyeszlett fákon meglepően sok és jó minőségű füge terem. 

Bujurdi (Μπουγιουρντί)

Apu és a babgulyás A mai babgulyás mellé, amit mindig szigorúan görögösen készítek, ami elsősorban azt jelenti, húsmentesen, készítettem kiegészítésképpen egy bujurdit . A bujurdi többféle lehet, a legismertebb  a paprika és feta sütőben. Leírom azt a változatot, amit mi nagyon szeretünk és bármilyen hamar összecsapott ebéd méltó kiegészítése (már ha éppen akadnak otthon hozzávaló alapanyagok).

Kecskesült

Görögország legtöbb vidékén ünnepi asztal része általában a kecskesült, időszaktól függetlenül. Lehet az karácsonyi vagy Húsvéti (főleg) asztal, vagy bármilyen öröm megünneplésére rendezett vendéglátás, a kecskesült mindig megállja a helyét az ünnepi asztalon, de a hétköznapokban is. Nem csoda, hisz rengeteg a kecske a sziklás, kopár hegyeken, főleg a szigeteken. Ezek a kecskék, melyek szabadon vannak tenyésztve, valami elképesztő tehetséggel másznak fel a  legmagasabb hegyek, legmeredekebb sziklafaira is. Húsuk talán a legegészségesebb, hisz növényekkel táplálkoznak, különlegesen szereik az olívafa leveleit. Már leírtam a kecskesült készítését ( kecskesült 1 , kecskesült 2 , kecskesült 3 ) így most csak a képeket mutatom meg. Én nagyon szeretem, ünnepekkor előszeretettel készítem, nagyon "hálás" étel, nem lehet csalódni benne, ráadásul  csak bedobom a sütőbe és ottfelejtem..