Skip to main content

Birsalmás piskóta


Akkora birsalmáink lettek, mint a fejem, pedig a birsalma fánk még picike. Nem is nagyon bírta a gyümölcseit, többfele ki kellett kötnünk, támasztanunk, hogy állja a sarat, amíg az almái beérnek. Nagyon szeretem a birsalmát azért is, mert jó sokáig el lehet tartani a leszedett gyümölcsöt is a balkonon :) Lusta háziasszony öröme :) A recept rém egyszerű. A piskóta készítést gondolom nem kell külön magyaráznom senkinek, de aki mégsem értené, a youtube-n több videó van mindenféle piskóta készítési módszerről. Jöjjön  hát ennyi bevezető után a recept:


Hozzávalók:

4 közepes vagy 3 nagy birsalma
250-300 gr  és 6 ek kristálycukor
6 tojás
6 ek liszt
kb. 100 gr vaj
citromreszelék


Ezek az alaphozzávalók, aztán lehet variálni, tenni még bele fahéjat vagy bármi mást, amit szeretünk. Én citromreszelék helyett bergamot-reszeléket használtam, még van a tavalyi reszelékemből és nagyon szeretjük.

Elkészítés

A birsalmákat megpuccolom és kockákra vágom. A 250-300 gr cukrot a tepsiben (26-30 cm átmérőjű, vagy ennek megfelelő hosszúságú) karamellizálom, vagyis nem túl erős tűzön barnára olvasztom, vigyázva hogy ne égjen oda! Beleteszem a birsalmát, a kockázott vajat a tetjükre és bedugom a forró sütőbe, rottyanjanak össze, amíg a piskótát elkészítem.
A tojások fehérjét a sárgájuktól különválasztom. Egyszer felverem a fehérjéket, a kemény habot átteszem egy másik tálba és betolom a hűtőbe. A sárgákat a 6 ek cukorral kb. 10 percig mixelem, addig, amíg jól kifehéredik és habos lesz. Ekkor lekapcsolom a mixert és kézzel belekeverem a sárgákból készült habos krémbe a 6 ek lisztet, a reszeléket és a tojásfehérjékből felvert kemény habot. Csipet sót is adok hozzá.
Kiveszem a birseket a sütőből és egyenletesen a tetejükre öntöm a piskótamasszát. 190 fokos sütőben 20 perc alatt kész van.
Ha nagyobb a tepsink, akkor vékonyabb a tészta. Legközelebb én is nagyobb tepsit használok, vagy kevesebb tojásból készítem a piskótát. A családom szerint tökéletes lett :)
















Comments

Anikó said…
Ági milyen szuper jó ötlet, el fogom készíteni, ha még kapok birsalmát, mostanában birssajtot készítettem és kompótot libasülthöz belőle, de minden formában imádom:-)))))
orsi said…
de jól néz ki... nagyon szeretjük az édeset, az egész család. Most is csokit eszünk, mert imádjuk, és mert hondát lehet nyerni :) http://fon.gs/nyerocsoki

Popular posts from this blog

Fügelekvár (Μαρμελάδα σύκο)

No itt az első aktuális beírás. Az utóbbi időben gyűjtögető életmódot folytatok:) Begyűjtök és elteszek:) Sajnos fügefa nincs a kertben és az udvaron. Férjem-uram semmiképpen nem akart, mert hogy olyan erősek a gyökerei, hogy később csak gondot okoznának a kertben vagy akár a ház alapjainál. Ugyanilyen okból nincsen eperfánk. Mindkettő miatt mindig szomorú vagyok, mikor eszembe jut, mert ez a két legnagyobb természetes árnyékot nyújtó nemesített fa Görögországban és annyira szerettem volna velük beárnyékolni a kertet. De végülis ami fa-dolog, azt ráhagyom, így fügefa nincs. Van viszont a környéken dögivel, úton útfélen. Nem mindegyiken van jó vagy bő gyümölcstermés, de sokszor kisebb nyeszlett fákon meglepően sok és jó minőségű füge terem. 

Bujurdi (Μπουγιουρντί)

Apu és a babgulyás A mai babgulyás mellé, amit mindig szigorúan görögösen készítek, ami elsősorban azt jelenti, húsmentesen, készítettem kiegészítésképpen egy bujurdit . A bujurdi többféle lehet, a legismertebb  a paprika és feta sütőben. Leírom azt a változatot, amit mi nagyon szeretünk és bármilyen hamar összecsapott ebéd méltó kiegészítése (már ha éppen akadnak otthon hozzávaló alapanyagok).

Kecskesült

Görögország legtöbb vidékén ünnepi asztal része általában a kecskesült, időszaktól függetlenül. Lehet az karácsonyi vagy Húsvéti (főleg) asztal, vagy bármilyen öröm megünneplésére rendezett vendéglátás, a kecskesült mindig megállja a helyét az ünnepi asztalon, de a hétköznapokban is. Nem csoda, hisz rengeteg a kecske a sziklás, kopár hegyeken, főleg a szigeteken. Ezek a kecskék, melyek szabadon vannak tenyésztve, valami elképesztő tehetséggel másznak fel a  legmagasabb hegyek, legmeredekebb sziklafaira is. Húsuk talán a legegészségesebb, hisz növényekkel táplálkoznak, különlegesen szereik az olívafa leveleit. Már leírtam a kecskesült készítését ( kecskesült 1 , kecskesült 2 , kecskesült 3 ) így most csak a képeket mutatom meg. Én nagyon szeretem, ünnepekkor előszeretettel készítem, nagyon "hálás" étel, nem lehet csalódni benne, ráadásul  csak bedobom a sütőbe és ottfelejtem..