Skip to main content

Pasticció (Παστίτσιο)

Csütörtökön ünnepi asztal lesz nálunk megrakva minden jóval. Úgy intéztem ma a kajáimat, hogy egy részük le legyen majd fagyasztva csütörtökre, mert egyedül nehéz lesz csak aznap terülj terülj asztalkámat varázsolni. Ugyanis a görög ünnepi asztalnak is megvan annyiban a keleti jellegzetessége, hogy rengeteg apró tányér van más és más dologgal, amiket mind el kell készíteni.

Egy nagyon kedvelt étel, mely ünnepi asztalon is megállja a helyét a pastizzio. Az is nagyon jó, hogy teljesen készen is fagyasztható.

Íme a recept:

PASTIZZIO
Hozzávalók:
3/4-1 kg darált hús
1 hagyma apróra vágva
3-4 cikk fokhagyma
ízlés szerint fûszerek:
3-4 szekfûbors, 1 fahéjdarab, csipet vadmenta, só, bors
3-4 turmixolt paradicsom vagy 200-250 ml paradicsomkonzerv
5-6 tojás
reszelt sajt ízlés szerinti mennyiségben
1 kg vastag, hosszú makaróni (2-s számú, ceruza vastagságú)
besamel krém

Elkészítés:
1. A hagymát apróra vágjuk és megfuttatjuk forró olajon. Rátesszük a darált húst, fehéredésig keverjük, majd ráöntjük a paradicsomlét, fûszerezzük, beletesszük az apróra vágott fokhagymát. Lassú tüzön rotyogtatjuk fél órát, amíg elfövi a levét. A legjobb a darált húst azelõtt való nap elkészíteni. Miután kihült beletesszük két tojásnak a fehérjét habbá verve.

2. Majdnem készre fõzzük a makarónit (pl. 10 perc fõzési idõ helyett 8 perc fõzés), leszûrjük.

3. Egy nagy kikent tepsibe beleöntjük a makaróni felét és ráöntjük a felvert tojásokat, elegyengetjük hogy a tojásos makaróni mindenhova egyenletesen jusson. Megszórjuk bõven reszelt sajttal. Rátesszük, elegyengetjük a húsos masszát. Ráöntjük a maradék makarónit, elegyengetjük. Ráöntjük a besamel krémet, elegyengetjük, megszórjuk bõven reszelt sajttal.

4. Közepes sütõben, alsó rácson addig sütjük amíg szép piros lesz a teteje és az alja is átsül.






BESAMEL KRÉM
(KRÉMA BESAMÉL)

Hozzávalók:
az én nagy tepsimhez 10 evõkanál finomliszt
kb. 1,5 l tej
4-5 kanál vaj vagy 1 csésze olívazsír, annyi amennyit a 10 kanél liszt felvesz hogy rántásszerû legyen
2 tojássárga
1 csésze reszelt sajt (parmezán tipusú)
só, bors, reszelt szerecsendió

Elkészítés:
Fehér rántást készítünk, a felhevített zsiradékba tesszük a lisztet és egészen világosra pirítjuk kavarás melett (pár perc). Hozzáöntjük sûrû kavarás melett a forró tejet lassacskán, sózzuk, borsozzuk, szercsendiózzuk. Körülbelül 10 percig fõzzük nagyon lassú tüzön és sûrû kavarás melett. Ha nem kavarjuk odasül. A fõzési idõnek értelemszerûen annyit kell tartania amennyi ahhoz kell hogy a krém besûrûsödjön. Lehúzzuk a tûzrõl, megvárjuk míg langyos lesz majd hozzáadjuk a két tojássárgáját, jól belekeverjük. Végül hozzáadjuk a reszelt sajtot is. Ha esetleg túl sûrûre sikerül, tejjel lehet hígitani. Ha túl híg addig kell fõzni míg besürûsödik.
Megj.:
Ha véletlenül becsomósodna a besamel, a mixerben pár perc alatt újra "ki lehet simítani". Én szitán szoktam fakanállal pár perc alatt átkavarni, unom a mixert mosni..

Comments

laszlo said…
THolnap én is megcsinálom,egyszer már sikerült! A tutireceptek c oldalon valaki ellopta a receptedet shamila néven. szó szerint kép nélkül. nem kellett sokat fáradnia,remélem az "ilyenek" örülnek ilyenkor
Agni said…
Köszi, hogy szóltál, igaz én nem találom. Sajnos már rengeteg "loptak" tőlem, az én blogom már akkor is működött mikor még alig voltak gasztroblogok és alig főzött valaki mediterrán ételeket. Sajnos ha nincs lehetőség időben lépni, konyvet kiadni stb., akkor így jár az ember, más nyúlja le a dícsőséget. Ez van. Én örülök annak hogy jószándékú emberek olvassák a blogomat és segítek nekik ezt-azt elkészíteni, ez már megérte! Sok sikert!
Anonymous said…
Mi imádjuk ezt a receptet, nagyon sokszor elkészítettem már a hat év alatt :-). Hat éve találtam meg ezt a blogot ;-)
Ha görög ételről van szó, akkor csakis Ágni blogja jöhet szóba! ;-)
Köszi :-)

Popular posts from this blog

Fügelekvár (Μαρμελάδα σύκο)

No itt az első aktuális beírás. Az utóbbi időben gyűjtögető életmódot folytatok:) Begyűjtök és elteszek:) Sajnos fügefa nincs a kertben és az udvaron. Férjem-uram semmiképpen nem akart, mert hogy olyan erősek a gyökerei, hogy később csak gondot okoznának a kertben vagy akár a ház alapjainál. Ugyanilyen okból nincsen eperfánk. Mindkettő miatt mindig szomorú vagyok, mikor eszembe jut, mert ez a két legnagyobb természetes árnyékot nyújtó nemesített fa Görögországban és annyira szerettem volna velük beárnyékolni a kertet. De végülis ami fa-dolog, azt ráhagyom, így fügefa nincs. Van viszont a környéken dögivel, úton útfélen. Nem mindegyiken van jó vagy bő gyümölcstermés, de sokszor kisebb nyeszlett fákon meglepően sok és jó minőségű füge terem. 

Bujurdi (Μπουγιουρντί)

Apu és a babgulyás A mai babgulyás mellé, amit mindig szigorúan görögösen készítek, ami elsősorban azt jelenti, húsmentesen, készítettem kiegészítésképpen egy bujurdit . A bujurdi többféle lehet, a legismertebb  a paprika és feta sütőben. Leírom azt a változatot, amit mi nagyon szeretünk és bármilyen hamar összecsapott ebéd méltó kiegészítése (már ha éppen akadnak otthon hozzávaló alapanyagok).

Kecskesült

Görögország legtöbb vidékén ünnepi asztal része általában a kecskesült, időszaktól függetlenül. Lehet az karácsonyi vagy Húsvéti (főleg) asztal, vagy bármilyen öröm megünneplésére rendezett vendéglátás, a kecskesült mindig megállja a helyét az ünnepi asztalon, de a hétköznapokban is. Nem csoda, hisz rengeteg a kecske a sziklás, kopár hegyeken, főleg a szigeteken. Ezek a kecskék, melyek szabadon vannak tenyésztve, valami elképesztő tehetséggel másznak fel a  legmagasabb hegyek, legmeredekebb sziklafaira is. Húsuk talán a legegészségesebb, hisz növényekkel táplálkoznak, különlegesen szereik az olívafa leveleit. Már leírtam a kecskesült készítését ( kecskesült 1 , kecskesült 2 , kecskesült 3 ) így most csak a képeket mutatom meg. Én nagyon szeretem, ünnepekkor előszeretettel készítem, nagyon "hálás" étel, nem lehet csalódni benne, ráadásul  csak bedobom a sütőbe és ottfelejtem..