Skip to main content

Életmódváltás

Mielőtt tovább blogolnám a megfőzött remekműveket :), úgy érzem be kell számolnom arról, hogy teljes életmódváltást tettem az utóbbi 2 hónapban és emiatt a blog jellege is változott/változik. Részletezni nem szeretném itt a blogon, hogy mi késztetett rá, de természetesen ok van, mert semmi nem történik ok nélkül :) Minden rendben van velem, nem kell izgulni :)
A lényeg, hogy már talán több mint egy hónapja nem fogyasztok finomított szénhidrátot (semmiféle cukrot, glükózt vagy mesterséges édesítőket, csak annyi gyümölcscukrot ami az elfogyasztott gyümölcsökben van és steviát), valamint pontosan július 13-tól nem fogyasztok tejterméket (kivétel a kemény sajtok) és semmiféle gabonát, alkoholt vagy keményítős ételt (rizs, krumpli). Igaz ez utóbbiakban eleinte csaltam, mert használtam hajdinát, kölest, kukoricalisztet (glutén nélküliek), de mára ezeket is kiiktattam.

Májustól kezdtem a kutyával való napi gyaloglást. Eleinte a fél óra gyaloglás után annyira fájt a lábam (és mindenem), hogy másnap nem mentem, csak második vagy harmadik nap. Arról nem is beszélve, hogy minden alkalommal egész meggyőző prédikációt kellett önmagamnak tartsak :) Mára már simán legyalogolok hegynek fel naponta 1 órát vele, igaz nem jön össze ez a jó kis séta minden nap, mert az élet zajlik, sokszor sűrűn.
Tehát a tulajdonképpeni életmódváltási kísérletem május elejétől számítandó. Habár nem kimondottan a fogyás volt a célom, mára leadtam 5 kilót, ami nagyon jól fogott, igaz csak az 1/3-a annak, amit le kell adnom.

A görög konyha alapételeit már megfőztem és feltettem a blogba, igaz nem könnyű a keresgélés, de majd ha lesz időm és kedvem, szépítgetem és rendszerezem a receptlista oldalt. Természetesen ez után is lesznek hagyományos görög ételek, mert a családból csak én eszem mindenmentesen. Viszont elég érdekesen főzök, mert semmit nem kóstolok meg, amiben gluténtartalmú liszt van (ez az egyetlen, amiben nem szabad bűnözni, elég egy molekula, hogy az egész próbálkozásom sutba menjen). Ennek ellenére, sikerülni szoktak a kaják :)
Az is természetes, hogy elsősorban a görög konyha étkeit fogom mindenmentesíteni, mert itteni alapanyagokból a legolcsóbb és legkézenfekvőbb dolgozni. Az pedig külön érdekesség, hogy hárman tulajdonképpen háromféle étrenden vagyunk. Egyelőre megbirkózom a feladattal :)

Mi volt a legnehezebb az áttérésben?

Első lépésben a reggeli. Én mindig 2 nagy szelet mézes vagy lekváros kenyeret ettem reggelire kávéval vagy teával. Mára kialakult: magos muffint, vagy magos palacsintát eszem, esetleg rántottát.

A kenyér. Az első napokban fizikailag szenvedtem attól, hogy nem tudtam a kenyeret beletunkolni a salátába. Mára ez elmúlt és ha megkívánom az olívaolajos levet, nagykanállal kanalazom :) Meg találtam kenyérhelyettesítőt is magokból, az pont megfelelő ha zsírosabb vagy olajosabb az étel.
A maglisztek (kókuszliszt, gesztenyeliszt, mandulaliszt) beszerzése itt nehézkes. Most rendeltem az egyetlen bioboltban, de mivel tudom, hogy csillagos áron hozzák el nekem, nem fogom túlzásba vinni a használatukat. Simán ledarálom multiban a mandulát, diót, mogyorót és azt használom.
Ha vendégségbe megyek, nincsen gond, mindig vannak olyan ételek, melyeket nyugodtan megehetek.

Az áttérés költsége: az a hónap, amiben áttérünk, megterheli a pénztárcát, mert be kell szerezni bizonyos alapdolgokat (a glutén nélküli maglisztek, magok). Utána már választás kérdése: van aki nagyon sokat használ kókusztermékeket, ghee-t, stb. amik drágák, én az olcsóbb verziót választom egyelőre: megoldok mindent mandula, dió, mogyoróval és olívaolajjal. Magokat eddig is ettünk, most több fogy, viszont sokkal kevesebb fogy másból. Tojásból is több fogy, szerencse a tyúkocskáink tojnak rendesen :) Hihetetlen, hogy eddig 2 naponta dagasztottam kenyeret, most meg egyszer egy héten bőven elég. Velem együtt férjem is kevesebbet eszik, habár ő a hagyományos ételeket. Szóval meg lehet oldani, nagyon alapos tervezéssel.

..és végül, az ételek jellege amiket majd postolok, nem lesz mindig kimondottan hagyományos görög, viszont mindig jelezni fogom annak a bejegyzésnek a címét, ahol már leírtam a hagyományos elkészítési módot.

További jó olvasást kívánok és jó egészséget mindenkinek!
Ágni


Comments

Györgyi said…
Sok sikert és kitartást kívánok :)
trollanyu said…
Nekem két napja kellett kezdenem ugyanezt a diétát, orvosi javaslatra, legalább 5-6 hónapig tartanom kell különböző dolgok miatt. Nekem a leghezebb a tej és tejtermékek mellőzése, de most még a kenyér is hiányzik, amit előtte alig ettem. Benézek majd hozzád ötletekért, receptekért, nálam is sok ilyen étel lesz a blogon ezentúl:)Én nem fogyás miatt kezdtem el, de ha még a plusz kilóimat is leadom, az nagy öröm lesz:) Sok sikert kívánok:)

Popular posts from this blog

Fügelekvár (Μαρμελάδα σύκο)

No itt az első aktuális beírás. Az utóbbi időben gyűjtögető életmódot folytatok:) Begyűjtök és elteszek:) Sajnos fügefa nincs a kertben és az udvaron. Férjem-uram semmiképpen nem akart, mert hogy olyan erősek a gyökerei, hogy később csak gondot okoznának a kertben vagy akár a ház alapjainál. Ugyanilyen okból nincsen eperfánk. Mindkettő miatt mindig szomorú vagyok, mikor eszembe jut, mert ez a két legnagyobb természetes árnyékot nyújtó nemesített fa Görögországban és annyira szerettem volna velük beárnyékolni a kertet. De végülis ami fa-dolog, azt ráhagyom, így fügefa nincs. Van viszont a környéken dögivel, úton útfélen. Nem mindegyiken van jó vagy bő gyümölcstermés, de sokszor kisebb nyeszlett fákon meglepően sok és jó minőségű füge terem. 

Bujurdi (Μπουγιουρντί)

Apu és a babgulyás A mai babgulyás mellé, amit mindig szigorúan görögösen készítek, ami elsősorban azt jelenti, húsmentesen, készítettem kiegészítésképpen egy bujurdit . A bujurdi többféle lehet, a legismertebb  a paprika és feta sütőben. Leírom azt a változatot, amit mi nagyon szeretünk és bármilyen hamar összecsapott ebéd méltó kiegészítése (már ha éppen akadnak otthon hozzávaló alapanyagok).

Kecskesült

Görögország legtöbb vidékén ünnepi asztal része általában a kecskesült, időszaktól függetlenül. Lehet az karácsonyi vagy Húsvéti (főleg) asztal, vagy bármilyen öröm megünneplésére rendezett vendéglátás, a kecskesült mindig megállja a helyét az ünnepi asztalon, de a hétköznapokban is. Nem csoda, hisz rengeteg a kecske a sziklás, kopár hegyeken, főleg a szigeteken. Ezek a kecskék, melyek szabadon vannak tenyésztve, valami elképesztő tehetséggel másznak fel a  legmagasabb hegyek, legmeredekebb sziklafaira is. Húsuk talán a legegészségesebb, hisz növényekkel táplálkoznak, különlegesen szereik az olívafa leveleit. Már leírtam a kecskesült készítését ( kecskesült 1 , kecskesült 2 , kecskesült 3 ) így most csak a képeket mutatom meg. Én nagyon szeretem, ünnepekkor előszeretettel készítem, nagyon "hálás" étel, nem lehet csalódni benne, ráadásul  csak bedobom a sütőbe és ottfelejtem..