Skip to main content

Kesernyés citromlekvár

A tegnap írtam, hogy elkezdtem a rengeteg citrom feldolgozását, mert sajnálnám, ha akár egy is rám-romlana. Nemcsak olyan időkben élünk, ahol már nem lehet ilyesmit megengedni lelkiismeret-furdalás nélkül, de amúgy vétek kidobni azt, amit a föld megtermett és ingyen nekünk adott. Ráadásul minden citrom bio, vagyis kezeletlen, egyenesen barátaink fájáról. A citromlekvárral tavaly is kísérleteztem (Citromlekvár). Nem volt rossz, de nem volt az igazi. A családnak ízlett, de én valahogy másképpen képzeltem el. Így az idén más recept után néztem. Ez a recept azoknak lehet kiváló, akik szeretik a kesernyés ízeket. A görögök általában minden citrusfajtát először főzéssel, áztatással megszabadítanak a kesernyés íztől, ez ennél a receptnél nem érvényes, emiatt elég gyors és egyszerű az elkészítése.
Az alaprecept szerint a hozzávalók:

* 800 gr citrom
* 1,5 kg cukor
* 2 l víz

Elkészítés:

a citromokat alaposan meg kell mosni és megint hangsúlyozom, ez a recept is kezeletlen citromokra érvényes! Ha a citromot valamilyen tartósítóval kezelték a hosszú utazásuk miatt, akkor az éppen a héjban található, tehát hiába is mossuk le szappannal, akkor is ott lesz. Tudom, hogy otthon nem igazán lehet tudni, honnan származik a bolti citrom és a bio az valóban az-e, ezért most bocsánatot kérek, hogy olyan recepteket írogatok be, melyek elkészítése otthon majdhogynem megvalósíthatatlan, no de vannak itt Görögországban is jócskán magyar olvasóim :), otthon pedig lehet vannak többen olyanok, akik Görögországi rokonoktól kapnak kezeletlen citromot, nekik jól jöhet egy-két recept. Ha gyakorlatba nem is ültethető, azért érdekes lehet elolvasni, ki nem hagyhatom, hisz a görög konyha egyik alapanyaga a citrom.

Miután a kezeletlen citromokat is szappannal és folyó víz alatt megmostam, feltettem őket a 2 l vízben főni. Hideg vízzel kezdtem, majd felforrás után lehúztam és lassú tűzön hagytam kb. 1,5 órát főni őket fedetlenül. Mivel azonban szeretnek a víz tetején úszkálni, ezért egy kistányért tettem rájuk nehezékül. 1,5 óra után puhák voltak, egy villát könnyen beléjük lehetett szúrni. Az 1,5 óra lehet akár 1 óra is, ha a citromok puhák! 


Szétnyitottam őket, a belüket kihúztam egy mokkáskanállal és minden magot kihalásztam egyenként, majd kidobtam őket. A fövővizet lemértem és kipótoltam még hideg vízzel, úgy, hogy 1,5 l legyen. Ebbe beletettem a citromok mag nélküli belét és a csíkokra vágott héjat. Beletettem az 1,5 kg cukrot is, felfőztem, majd  lassú tűzön addig főztem, amíg megkötött, kb. 30 perc..
A legegyszerűbb módja annak, hogy lássuk, megkötött-e a lekvárunk a következő: beteszünk egy kistányért a mélyhűtőbe. Mikor úgy gondoljuk a lekvár készen van, kivesszük a tányérkát és csepegtetünk rá a forró lekvárból. Akkor van kész, ha pár perc múlva, tehát a lekvár kihűlése után, a tetején vékony bőr képződik. Ez a lekvár színt is változtat, kissé megbarnul, ugyanakkor a fövő lekvár felszínét is teljesen ellepi a hab, amikor kész. Ez a hab a vastag pektines anyag fövéséből ered, ahogy a sok kis hólyag egymás mellett pukkadozik, és nagy-része nem marad meg, mikor a tűzet kikapcsoljuk alatta.

Miután a magtalan citromokat visszatettem főni, a lekvárosüvegeket betettem szájukkal lefelé a sütőbe sterilizálni, 100 fokra állítva a sütő hőfokát. Mivel mindegyiknek fém kupakja van, azokat is melléjük tettem.

Mikor a lekvár kész volt, leszedtem a kevés habot ami rajta volt, majd beöntöttem az üvegekbe (4-5 üvegre van szükség). Rájuk szorítottam a kupakokat, majd fejjel lefelé hagytam kihűlni.
Ma reggel már citromlekváros kenyeret reggeliztünk :)





Egyéb citromos étkek

Citromos olajos öntet
Citromos tojásos öntet

Apróhal sütőben
Articsóka a'la polita
Citromos csirke, Citromos csirke 2
Tyúkleves
Halleves, Halleves 2
Húsgombócok sütőben
Húsgombóc-leves
Frikaszé
Szőlőlevél töltike
Töltött káposzta
Oreganós szardínia
Zelleres disznóhús

Citromos muffin
Citromos keksz
Mandarin-citrom-narancs sütemény

Limonádé


Comments

Anikó said…
Gyönyörű lett a citromlekvárod, nagyon guszta, ez nálunk vagy kimarad, vagy, ha látok üzletben, pl.a Culinarisban, ahol kizárólag külföldről behozott delicatesse kapható, isteni finomságok, na esetleg ott tudok venni készen lekvárt, pl. így veszem a fügelekvárt, imádom:-)))
Azért szerencsére nekem is van mit befőznöm itthon, az eper, sárgabarack, őszibarack,rebarbara,alma, körte, szilva, meggy, cseresznye, hogy ne is soroljam tovább, szóval van mit kennünk a vajaskenyérre, még van a narancslekváromból is, amit 2 éve főztem kezeletlen narancsból, na az is isteni finom lett:-))))
Más ország, más gyümölcs, más lekvár:-))))
Agni said…
Hát igen :) Itt is van pl. szilva, de az a jó lila hosszúkás csak importból van és bűn drága..

Popular posts from this blog

Fügelekvár (Μαρμελάδα σύκο)

No itt az első aktuális beírás. Az utóbbi időben gyűjtögető életmódot folytatok:) Begyűjtök és elteszek:) Sajnos fügefa nincs a kertben és az udvaron. Férjem-uram semmiképpen nem akart, mert hogy olyan erősek a gyökerei, hogy később csak gondot okoznának a kertben vagy akár a ház alapjainál. Ugyanilyen okból nincsen eperfánk. Mindkettő miatt mindig szomorú vagyok, mikor eszembe jut, mert ez a két legnagyobb természetes árnyékot nyújtó nemesített fa Görögországban és annyira szerettem volna velük beárnyékolni a kertet. De végülis ami fa-dolog, azt ráhagyom, így fügefa nincs. Van viszont a környéken dögivel, úton útfélen. Nem mindegyiken van jó vagy bő gyümölcstermés, de sokszor kisebb nyeszlett fákon meglepően sok és jó minőségű füge terem. 

Bujurdi (Μπουγιουρντί)

Apu és a babgulyás A mai babgulyás mellé, amit mindig szigorúan görögösen készítek, ami elsősorban azt jelenti, húsmentesen, készítettem kiegészítésképpen egy bujurdit . A bujurdi többféle lehet, a legismertebb  a paprika és feta sütőben. Leírom azt a változatot, amit mi nagyon szeretünk és bármilyen hamar összecsapott ebéd méltó kiegészítése (már ha éppen akadnak otthon hozzávaló alapanyagok).

Kecskesült

Görögország legtöbb vidékén ünnepi asztal része általában a kecskesült, időszaktól függetlenül. Lehet az karácsonyi vagy Húsvéti (főleg) asztal, vagy bármilyen öröm megünneplésére rendezett vendéglátás, a kecskesült mindig megállja a helyét az ünnepi asztalon, de a hétköznapokban is. Nem csoda, hisz rengeteg a kecske a sziklás, kopár hegyeken, főleg a szigeteken. Ezek a kecskék, melyek szabadon vannak tenyésztve, valami elképesztő tehetséggel másznak fel a  legmagasabb hegyek, legmeredekebb sziklafaira is. Húsuk talán a legegészségesebb, hisz növényekkel táplálkoznak, különlegesen szereik az olívafa leveleit. Már leírtam a kecskesült készítését ( kecskesült 1 , kecskesült 2 , kecskesült 3 ) így most csak a képeket mutatom meg. Én nagyon szeretem, ünnepekkor előszeretettel készítem, nagyon "hálás" étel, nem lehet csalódni benne, ráadásul  csak bedobom a sütőbe és ottfelejtem..