Skip to main content

Töltött mézes stangli (Μελομακάρονα γεμιστά)

Ma délután sikerült elkészítenem a hagyományos, jellegzetes görög karácsonyi süteményt, mely nélkül a görög családok 99%-nál nincsen karácsony. Férjem egy ideje kuncsorgott utána, de én mindig utolsó percben készítem, mert hanem túl sokat eszünk/eszik belőle és bőven elég az a pár nap, ami alatt mindig többet eszünk a kelleténél. Ma már hamarabb nekifogtam volna, de fiam vártam vele, akinek órája volt, mert ilyenkor inkább játékos formában csinálom és akkor nem olyan fárasztó. Hülyéskedtünk is eleget, az általa készített videón látszik is, nem volt rossz kedvünk:)
Ezt a receptet még 2005-ben lestem el Vefa-tól, aki az első tévés főzőmami volt és bizonyos dolgokban felülmúlhatatlan a mai napig:)
Nem egy nehezen elkészíthető sütemény, azonban türelmet és odafigyelést igényel, nem szabad elsietni.


Hozzávalók:
1 csésze: 250 ml
1 nagy pohár: 300 ml
  • 1 1/2 csésze étolaj
  • 1/2 csésze olívazsír
  • 1 csésze cukor
  • 3/4 csésze narancslé
  • 1/4 csésze konyak
  • 2 lk. narancshéjreszelék (2 nagy narancs héját tettem bele)
  • 2 kiskanál sütőpor
  • 1 kiskanál szódabikarbonát (a a narancslében felhabosítom)
  • 1 kg finomliszt
Szirup:
  • 2 csésze méz
  • 2 csésze cukor
  • 2 csésze víz

Töltelék:
  • 1 kiskanál fahéjpor
  • 1/2 kiskanál szegfűszegpor
  • 1 1/2 csésze tört dióbél
Először a  mixerben összekeverem a vajat, cukrot és a narancsreszeléket. Elég sok ideig keverem, addig amíg jó krémes állagú lesz. Ekkor átdöntöm egy másik tálba és lassan minden mást hozzákeverek, először fakanállal, aztán kézzel keverve mindent bele. A lisztnek csak a 3/4 részét keverem hozzá és a többit utoljára, lassacskán, ha felveszi. Nekem most nem vette fel mind az 1 kg-t. Egy puha, de már gyúrható tésztát kell kapjunk.
A többi a következő képsorozaton és videon látható.

A töltelékhez a fahéjat és szegfűszeget összekeverem a darabosra mixelt dióbéllel. A maradékkal leszórom majd a kész sütiket, ha nem elég, még mixelek hozzá dióbelet. A sütemény egy napig kell álljon a  szirupos tálban, egy rétegben - tehát több tálra lesz szükség, ezután szép nagy tányérra szedjük emeletesen és minden réteget vastagon leszórunk fahéjas tört dióbéllel.

A sziruphoz valókat összekavarom egy lábosban, felfőzöm, leszedem a habját és 5 percet főzöm. A forró süteményre forrón öntöm a  szirupot, lassacskán, egy nagy kanállal!

Comments

hamarani said…
Ágni, mennyi vajat kell hozzáadni, nem találom a hozzávalókban.... :-)
Agni said…
No erről lekéstem, de nincs benne vaj:) Csak olaj és olívazsír. Az olívazsír tk. olyan vaj, amit az olívából nyernek és magas a zsírtartalma, tudod a sárga dobozos FYTINI.

Popular posts from this blog

Fügelekvár (Μαρμελάδα σύκο)

No itt az első aktuális beírás. Az utóbbi időben gyűjtögető életmódot folytatok:) Begyűjtök és elteszek:) Sajnos fügefa nincs a kertben és az udvaron. Férjem-uram semmiképpen nem akart, mert hogy olyan erősek a gyökerei, hogy később csak gondot okoznának a kertben vagy akár a ház alapjainál. Ugyanilyen okból nincsen eperfánk. Mindkettő miatt mindig szomorú vagyok, mikor eszembe jut, mert ez a két legnagyobb természetes árnyékot nyújtó nemesített fa Görögországban és annyira szerettem volna velük beárnyékolni a kertet. De végülis ami fa-dolog, azt ráhagyom, így fügefa nincs. Van viszont a környéken dögivel, úton útfélen. Nem mindegyiken van jó vagy bő gyümölcstermés, de sokszor kisebb nyeszlett fákon meglepően sok és jó minőségű füge terem. 

Bujurdi (Μπουγιουρντί)

Apu és a babgulyás A mai babgulyás mellé, amit mindig szigorúan görögösen készítek, ami elsősorban azt jelenti, húsmentesen, készítettem kiegészítésképpen egy bujurdit . A bujurdi többféle lehet, a legismertebb  a paprika és feta sütőben. Leírom azt a változatot, amit mi nagyon szeretünk és bármilyen hamar összecsapott ebéd méltó kiegészítése (már ha éppen akadnak otthon hozzávaló alapanyagok).

Kecskesült

Görögország legtöbb vidékén ünnepi asztal része általában a kecskesült, időszaktól függetlenül. Lehet az karácsonyi vagy Húsvéti (főleg) asztal, vagy bármilyen öröm megünneplésére rendezett vendéglátás, a kecskesült mindig megállja a helyét az ünnepi asztalon, de a hétköznapokban is. Nem csoda, hisz rengeteg a kecske a sziklás, kopár hegyeken, főleg a szigeteken. Ezek a kecskék, melyek szabadon vannak tenyésztve, valami elképesztő tehetséggel másznak fel a  legmagasabb hegyek, legmeredekebb sziklafaira is. Húsuk talán a legegészségesebb, hisz növényekkel táplálkoznak, különlegesen szereik az olívafa leveleit. Már leírtam a kecskesült készítését ( kecskesült 1 , kecskesült 2 , kecskesült 3 ) így most csak a képeket mutatom meg. Én nagyon szeretem, ünnepekkor előszeretettel készítem, nagyon "hálás" étel, nem lehet csalódni benne, ráadásul  csak bedobom a sütőbe és ottfelejtem..