Skip to main content

Halleves (Ψαρόσουπα)

A napokban sok főzésről lesz szó. Ha egyáltalán utolérem magam.. Nemcsak a karácsony miatt, hanem mert más "esemény"-re is előre kell készülnöm. Hogy arról ne beszéljek, hogy holnap is valakinek 2 féle sütit akarok vinni ajándékba. De vannak ilyen periódusok, mikor ezt muszáj csinálni.
A görög halleves vidéktől függő, ugyanúgy, mint a magyar. Van viszont egy egyszerű, mindennapi változata, ezt készítettem én ma ebédre. Az átlag görög hetente-kéthetente eszi ezt a laktató ételt, ebben a halban bővelkedő országban ez nem számít ünnepi kajának. Ennek az egyszerű hallevesnek a neve "pszarószupa". Lehet kérni tavernákban, általában mindenhol van télidőben. Nyáron nem jellemző, nyáron semmiféle levest nem szoktak enni, vagy felszolgálni, kivéve a drága vendéglőket, ahol mindent lehet rendelni. Ennek az ételnek a magyar halászléhez hasonló, pikánsabb, több halból készülő változata a "kákávia".
Akkor jöjjön az egyszerű halleves. A hozzávalók: hal v. halak, a képen a ma készített "kokkinopszáró" (piros hal) látható. Én ezt fagyasztva vettem és elég egy db. egy kiadós 2 személyes ebédnek. A többi hozzávaló a húslevesbe is járó zöldségdömping: zellergumó, zeller- és petrezselyemzöld - jó sok (petrezselyemgyökér itt nem található), 4-5 krumpli, 2 hagyma, jó sok sárgarépa, só, bors.



Előszőr megfőztem a zöldségeket, majd kitettem egy szűrőre, hogy lecsorogjon róluk a lé. A visszamaradt zöldséglében megfőztem a halat, a lenti képen megfőve látható.



Kicsontoztam és félre tettem egy kis jénaiba. A hallét leszűrtem, majd egy csésze - nem pörgőszemű! - rízset tettem bele főni (itt a carolina fajta a legmegfelelőbb erre a célra). Miután megfőtt lassú tűzön, elkészítettem a tojásos öntetet: 2 tojást jó habosra felvertem, lassacskán hozzájuk adtam 2 citrom levét, majd a hőmérséklet kiegyenlítés elvét figyelembe tartva (ezt jól megmondtam:), vagyis a levest lassacskán a tojásos gezemicéhez töltögettem, majd az egészet bele a levesbe) belekavartam a levesbe. Ha minden jól megy ekkor egy jó habos és forró leves vár ránk:) nem szabad befedni, mert összeugrik a tojás!



A zöldségeket külön tálra pakoltam és leöntöttem őket citromos vinegre mártással (1 citrom leve, oregano annyi olívaolajjal összemixelve, hogy sűrű mártás legyen).

Tk. nem szokás bele apróra vágott petrezselymet tenni, de nekem maradt tegnapról :))
Jó étvágyat!

Comments

Popular posts from this blog

Fügelekvár (Μαρμελάδα σύκο)

No itt az első aktuális beírás. Az utóbbi időben gyűjtögető életmódot folytatok:) Begyűjtök és elteszek:) Sajnos fügefa nincs a kertben és az udvaron. Férjem-uram semmiképpen nem akart, mert hogy olyan erősek a gyökerei, hogy később csak gondot okoznának a kertben vagy akár a ház alapjainál. Ugyanilyen okból nincsen eperfánk. Mindkettő miatt mindig szomorú vagyok, mikor eszembe jut, mert ez a két legnagyobb természetes árnyékot nyújtó nemesített fa Görögországban és annyira szerettem volna velük beárnyékolni a kertet. De végülis ami fa-dolog, azt ráhagyom, így fügefa nincs. Van viszont a környéken dögivel, úton útfélen. Nem mindegyiken van jó vagy bő gyümölcstermés, de sokszor kisebb nyeszlett fákon meglepően sok és jó minőségű füge terem. 

Bujurdi (Μπουγιουρντί)

Apu és a babgulyás A mai babgulyás mellé, amit mindig szigorúan görögösen készítek, ami elsősorban azt jelenti, húsmentesen, készítettem kiegészítésképpen egy bujurdit . A bujurdi többféle lehet, a legismertebb  a paprika és feta sütőben. Leírom azt a változatot, amit mi nagyon szeretünk és bármilyen hamar összecsapott ebéd méltó kiegészítése (már ha éppen akadnak otthon hozzávaló alapanyagok).

Kecskesült

Görögország legtöbb vidékén ünnepi asztal része általában a kecskesült, időszaktól függetlenül. Lehet az karácsonyi vagy Húsvéti (főleg) asztal, vagy bármilyen öröm megünneplésére rendezett vendéglátás, a kecskesült mindig megállja a helyét az ünnepi asztalon, de a hétköznapokban is. Nem csoda, hisz rengeteg a kecske a sziklás, kopár hegyeken, főleg a szigeteken. Ezek a kecskék, melyek szabadon vannak tenyésztve, valami elképesztő tehetséggel másznak fel a  legmagasabb hegyek, legmeredekebb sziklafaira is. Húsuk talán a legegészségesebb, hisz növényekkel táplálkoznak, különlegesen szereik az olívafa leveleit. Már leírtam a kecskesült készítését ( kecskesült 1 , kecskesült 2 , kecskesült 3 ) így most csak a képeket mutatom meg. Én nagyon szeretem, ünnepekkor előszeretettel készítem, nagyon "hálás" étel, nem lehet csalódni benne, ráadásul  csak bedobom a sütőbe és ottfelejtem..