Skip to main content

Pasticio pita

Update:

az első beírás óta többször is megcsináltam, de csak 1+1 lappal. Eddig saját magam által készített lapokat használtam, a 2 laphoz:

200 gr liszt, 0,5 kk só, 1 lk olívaolaj, 0,5 lk ecet, 100 ml langyos víz - összegyúrni, fél órát letakarva pihentetni.

A besamelt is magam készítem: 0,5 csomag vaj amit kiegíszítek annyi olívaolajjal hogy folyós de vastag masszát kapjak a 10 púpozott lk liszttel amit hozzáadok, ezt rózsaszínre keverem tűz fölött (sózom, borsozom és szerecsendiózom) majd hozzáadok 1,5 l tejet lassan lassan es felfőzöm. Ha becsomósodik akkor beletolom a botmixert. Szép folyós, vastag krém lesz belőle, mikor kicsit kihűl hozzáadok 2 tojássárgát és elkeverem.

Eredeti beírás:

Ami legjobban hiányzott az elmúlt 7 évben, amíg GM étrenden voltam, azok a piták voltak. A kenyérnélküliséggel meg tudtam barátkozni, az édességek sem hiányoztak annyira, de a piták.. hát nagyon szenvedtem emiatt. Úgyhogy most eldöntöttem, ahányszor szabadnapos vagyok, csinálok egy pitát - amíg megint GM módra nem megyek... Kipróbálom az összes pitát aminek a receptjét megtalálom :) No jó, nem tudom, de a lényeg, hogy pitázn fogok, az egész család szereti:)

Tegnap volt első advent vasárnap. Én nem szoktam adventi koszorút készíteni, illetve az elmúlt években vásároltam egy kör alakú gyertyás díszt 4 gyertyával, azt használom adventi koszorúnak, viszont az idén az sem lett. A karantén miatt most kint vagyunk falun, míg az "adventi koszorúm" bent van Athénban.. Mivel nem vagyok egy kreatívkodó fajta, maradt hát a pitakészítés Advent első vasárnapjára, amikoris szerencsémre szabadnapos voltam.

Férjem régóta nyagatott, hogy a pasticiót úgy készítsem el, hogy a tetejére ráfektetek egy pitalapot, mert hogy anyósom valamikor így készítette. Mondjuk én azt sosem láttam, de valószínúleg nem urban legend, mert elhiszem a férjemnek, hogy valamikor csinálhatott ilyet is :) Kicsit szétnéztem a neten és elhatároztam, hogy nemcsak egy pitalapot fektetek a tetejére, hanem pitát csinálok a pasticióból. Nekem nagyon ízlik és BORZASZTÓAN kiadós! Jöjjön a leírás, mert hosszú lesz..

Ez az étel tulajdonképpen egy rakottas. Egymásra pakolunk fylo-t (réteslapokat), kifőtt tésztát, előkészített paradicsomos darált húst, besamelt, reszelt sajtot és a tetejére megint rétegezett fylo-t. Ezeket bármilyen variációban le lehet rakni, a fantáziának senki nem szab határt. Én elég klasszikus módon készítettem:

- alul 3 réteslap, egymás között szépen megkenve olívaolajjal. Nem én készítettem a réteslapot, mert nem akartam 6 órát ülni a konyhában. Choriatiko fylo-val dolgoztam, ez a "falusi lap" ami se nem nagyon vékony, se nem vastag, közepes vastagságú réteslap. 

- a főtt tészta fele

- besamel

- reszelt sajt

- rápakoltam az előkészített húst

- reszelt sajt

- főtt tészta

- besamel

- letakartam végül a 3 réteslappal, megint szépen beolajozva mindegyiket

Adagok/Hozzávalók:

- 1 kg tészta (2x500 gr-os csomagolású pasicionak való vastag tészta)

- 1 kg darált hús + 1 hagyma, 4-5 gerezd fokhagyma, 1 kis ág fahéj, 4-5 szegfűbors, 1 apróra vágott, héjazott paradicsomkonzerv felturmixolva, só, bors

- 1,5 l tejből besamelkrém - ha nem készen veszitek meg a port akkor szükség van hozzá vajra, lisztre, tojássárgájára, szerecsendióra, lennebb a link az elkészítéshez

- 6 réteslap (500 gr)

Darált hús

A darált hús föltétlen el kell készíteni előtte való nap, mert ha nem, nagyon sok lesz a munka ezzel az étellel. A szokásos módon készítem, úgy, ahogyan a "bolognai" tésztához is, csak adig hagyom főni, amíg majdnem teljesen lé nélkül marad. Tehát ujjnyi olívaolajon fehérre pirítom a darált húst, folytonos kevergetés mellett, hogy ne maradjon csomós, utána ráteszem az apróra vágott hagymát, fokhagymát, még kicsit pirítom, majd a paradicsomlevet, kevés vizet, egyéb hozzávalókat és szépen otthagyom lassú tüzön minim fél órát.

Tészta

Legjobb a tésztát is azelőtt való este kifőzni, vagy ha nem akkor miután megfőtt, kell hagyni kihűlni. Én mindig kevesebb percig főzőm mint amennyit ír a dobozon, pl 8 perc helyett 5-ig, mert úgyis még fő majd a sütőben.

Besamel krém

Itt leírtam én hogyan készítem

Összeállítás

Tehát először szépen lerétegezem a kiolajozott tepsimbe a 3 réreslapot, alaposan megolajozva mindegyiket (olívaolaj, ecset)


Utána ráteszem a kifőtt tészta felét


Erre jöhet a besamel


Utána tettem volna a reszelt sajtot, de férjem összekavart és így tettem a húst :)



..észbe kaptam és jött a reszelt sajt:


megint tészta, besamel, reszelt sajt





Végül a réteslapok, ugyanúgy egymás között megolajozva és a szélek is szépen bedugdosva a tepsibe. A széleket különösen jól be kell olajozni, én az ecsettel mindig külön benyomogatom és jól beolajozom őket, csak így lesznek finomak és ropogósak. Be szoktam vágni a szeleteket, de az alsó lapokat nem vágom át. Aki nem akarja bevágni, az szépen szurkálja meg a pitát, mert valahol a gőznek el kell távoznia miközben sül a sütőben.


Előmelegített sütőben szép barnára sütöm. 200 fokon kezdem kb negyed órát, majd lehúzom 180 fokra, a sütőben a középső rácsra helyezem a tepsit.


Miután kész, kiveszem a sütőből, nem szabad benne hagyni vagy kivéve letakarni, mert megpuhulnak a lapok. Minimum fél órát hagyom fedetlenül a munkapadon és csak utána vágom, de az igazi, mikor már langyosra hűlt, akkor lehet vágni is jól.

Jó étvágyat :)












Comments

Popular posts from this blog

Fügelekvár (Μαρμελάδα σύκο)

No itt az első aktuális beírás. Az utóbbi időben gyűjtögető életmódot folytatok:) Begyűjtök és elteszek:) Sajnos fügefa nincs a kertben és az udvaron. Férjem-uram semmiképpen nem akart, mert hogy olyan erősek a gyökerei, hogy később csak gondot okoznának a kertben vagy akár a ház alapjainál. Ugyanilyen okból nincsen eperfánk. Mindkettő miatt mindig szomorú vagyok, mikor eszembe jut, mert ez a két legnagyobb természetes árnyékot nyújtó nemesített fa Görögországban és annyira szerettem volna velük beárnyékolni a kertet. De végülis ami fa-dolog, azt ráhagyom, így fügefa nincs. Van viszont a környéken dögivel, úton útfélen. Nem mindegyiken van jó vagy bő gyümölcstermés, de sokszor kisebb nyeszlett fákon meglepően sok és jó minőségű füge terem. 

Bujurdi (Μπουγιουρντί)

Apu és a babgulyás A mai babgulyás mellé, amit mindig szigorúan görögösen készítek, ami elsősorban azt jelenti, húsmentesen, készítettem kiegészítésképpen egy bujurdit . A bujurdi többféle lehet, a legismertebb  a paprika és feta sütőben. Leírom azt a változatot, amit mi nagyon szeretünk és bármilyen hamar összecsapott ebéd méltó kiegészítése (már ha éppen akadnak otthon hozzávaló alapanyagok).

Kecskesült

Görögország legtöbb vidékén ünnepi asztal része általában a kecskesült, időszaktól függetlenül. Lehet az karácsonyi vagy Húsvéti (főleg) asztal, vagy bármilyen öröm megünneplésére rendezett vendéglátás, a kecskesült mindig megállja a helyét az ünnepi asztalon, de a hétköznapokban is. Nem csoda, hisz rengeteg a kecske a sziklás, kopár hegyeken, főleg a szigeteken. Ezek a kecskék, melyek szabadon vannak tenyésztve, valami elképesztő tehetséggel másznak fel a  legmagasabb hegyek, legmeredekebb sziklafaira is. Húsuk talán a legegészségesebb, hisz növényekkel táplálkoznak, különlegesen szereik az olívafa leveleit. Már leírtam a kecskesült készítését ( kecskesült 1 , kecskesült 2 , kecskesült 3 ) így most csak a képeket mutatom meg. Én nagyon szeretem, ünnepekkor előszeretettel készítem, nagyon "hálás" étel, nem lehet csalódni benne, ráadásul  csak bedobom a sütőbe és ottfelejtem..