Skip to main content

Articsóka (Αγγινάρα) ..és hogyan állunk a terméssel?

Itt az articsóka ideje. Tudom, tavaly is írtam róla, de mivel ez nem egy kimondott receptesblog, hanem inkább egy háztartással kapcsolatos blog, amiben sokszor keresgélem elmúlt hónapok eseményeit, hát megint írok róla. Annál is inkább, mert a jól bevált receptemen kicsit változtattam. Kezdem inkább azzal, hogy a kertünk végre 6 év után kezdi meghozni gyümölcseit:) Mikor az elején a férjem nekifogott a kert ilyenfajta kialakításának, én nem nagyon értettem vele egyet és morogtam, majd nem foglalkoztam az egésszel. A veszekedést elkerülendő kialakult egy olyan rutin, melynek fő irányvonala szerint férjem foglalkozik a kert nagyobb részével, a nehezebb munkát igénylő fejezetekkel és a fákkal, én pedig piszmoghatok pár virágágyással.
Én inkább díszkertet szerettem volna, férjem pedig gyümölcsöst, szőlőst, ami majd ellát mindket ennivalóval. Én féltem attól, csak belefog és minden rámmarad (voltak ilyen előzmények), ezért nagyon nem örültem eleinte az elképzeléseinek. Nehezen alakult ki a mai formája a kertnek, hisz a fák, bokrok meg kellett nőjenek ahhoz, hogy valóban "hasznot" hozzanak, vagyis teremjenek. Voltak időszakok, mikor a férjem alig foglalkozott az egésszel és elszörnyedve láttam magam előtt azt, amitől féltem, hogy vagy ellenőrizhetetlen dzsungel lesz a kertből, vagy olyan munkák maradnak rám amikkel nem tudok megbírkózni. Aztán szépen kialakult minden. Ma már a férjem majdnem naponta a kertben "kapirgál" és nekem el kell ismernem, már sokadszorra, igaza volt. Sokminden terem a kertünkben, a lenti képsorozaton megnézhetitek a mostani állapotot, a most kibúvó körtéket, cseresznyét, naspolyát, az articsókákat, az olívákat, az eperbokrot, a meggyet, a gránátalmavirágokat, szőlőst és nincs is minden lefényképezve.


Tegnap leszüreteltük az articsókákat és nagyon finom ebédet főztem. Az alaprecept a már ismert "a'la polita" módra készülő artcsóka recept, de most kicsit kibővítettem. Került bele sárgarépa és az articsókák szárából a puha rész, ugyanis a férjem mondta, annak idején anyósom ezt is belefőzte. Nem igazán tudtam, mennyire emlékszik jól és hogy milyen lesz, de én jobban szerettem a szárat, mint magát az artcsóka szívét:)

Ennyi csókám:) volt:



Leszedegettem a pikkelyeket, miközben ugrándoztam mert tele volt az Erdélyben "fülbemászó"-nak becézett bogárral. A kezem szépen kezdett barnára festődni a művelet közben.


A pikkelyleszedés után körbe körbe levágtam a kemény részt a virág szíve körül.



A szőröket késsel kivágtam..


..majd kikapartam a belét, úgy, hogy a szőröcskék tövei is kijöjjenek. Ezt legjobban a kerek karalábé-kaparóval lehet elvégezni, ami nekem nincs mert annyira elrozsdásodott, hogy egyik nap megmérgelődtem és kidobtam. A szárakon a szélső fás részt lehúztam és csak a belső, puha részt hagytam meg.



Az egész halomból több szemét maradt, mint ehető rész, de nem baj, mert semmi organikust nem dobunk el, megy vissza egyenesen komposztnak. A megtisztított részeket be kell alaposan kenni citrommal, mert hanem hamar megfeketednek!

Innen már egyszerű a recept, a képen látható articsókához adok sárgarépát, borsót, krumplit, 1 nagy apróra vágott hagymát (jobb ha friss zöldhagyma kerül bele, nekem most nem volt).


Olívaolajon (ujjnyi vastag legyen a tepsiben) megfuttatom a  hagymát, rádobom a krumplit, kicsit összepirítom, majd mehet a sárgarépa, borsó, articsóka, kb 1 kk durva só, bors. Annyi vízzel öntöm fel, hogy majdnem ellepje.


Lefedem, hagyom puhára főni.

Készítek egy citromos-tojásos habarást: 2 tojást felverek, belekavarok 1 ek lisztet és beleöntöm lassacskán 2 nagy citromnak a kifacsart levét. Az ételt időközben lehúzom a tűzről, hogy ne legyen forrásban, így bátran ráönthetem egyenesen a habarást, összerázogatom, finoman összekeverem és visszateszem még pár percet alacsony hőfokon rottyanni, hogy a liszt és tojás megfőjön. A legbiztosabb módszer a habarás hozzákeveréséhez, ha a tojásos habarásba kanalanként adagoljuk a forró étellevet és mikor az egész felforrosódik, akkor öntjük vissza az ételhez. De erre nincs szükség, ha az étel már nincs forrásponton, nem fog a tojás összemenni.

Még a habarás hozzáadása előtt egy marék zöld kaprot adok hozzá.


A friss articsóka íze össze sem hasonlítható a fagyasztottéval! Szoktam mirelitből is készíteni, de ez a friss, a kertünkből, egyszerűen fenomenális:)
Gyertek, próbáljátok ki:)



Comments

Anikó said…
Nagyon szép a kertetek,azért ez sok munka, a miénk már díszkert csak, még így is sokat kell vele foglalkozni, nálunk is a férjem reszortja a kert, enyém a háztartás, tudod mi friss nyugdíjasként költöztünk le vidékre, Tata közvetlen szomszédságába egy faluba, a férjem nagyszülei házát újítottuk fel, ők valamikor gazdálkodtak itt, mi tipikus városiak nem is értünk nagyon a kertészkedéshez, 15 évig ültettük a fákat, bokrokat, hogy most már csak élvezni kelljen a látványt, meg füvet nyírni, ennyi.
Articsókát még soha nem ettem, őrület, hogy alig marad valami belőle mire megpucolod, mihez hasonló az íze, milyen jellegű:-))))
Agni said…
Szia Anikó! nem tudom semmihez sem hasonlítani az ízét sajnos. Igen, mi sem nagyon értettünk, értünk a kertészkedéshez. Mi is 6 éve költöztünk vidékre és eleinte a férjem nekifogott valaminek, aztán abbahagyta, szóval kicsit össze vissza, nem nagyon tudta mit akar és azt hogyan kéne. Aztán belejött, meg megtanult internetezni és ott is sok infót be tud szerezni arról, amit akar, így most végre van eredménye. Még akarunk egy és mást, de már élvezhető és hasznot hoz a sok munka.
Anikó said…
Hát látszik is a kerteteken, mert gyönyörű, meg szeretem az étel receptjeidet is, érdekesek,mert idegenek, én szeretek idegen szokásokat megismerni, tudod idegenforgalomban dolgoztam több mint 30 évig, sokat utaztam, sok mindent láttam, ettem, de pont Görögország kimaradt az életemből, ezért is kedvelem a blogodat, mert újdonság, meg persze a görög salit, a fetát, a görög kultúrához kapcsolódó könyveket, már az útifilmeket is, mert utazni már nem tervezek semmit sehová.
Úgy hogy bátran tedd fel a számodra legbagatellebb recepteket is, mert nekem az érdekes lesz.
Azonkívül nagyon drukkolok nektek, hogy ebben az őrületes, válságos helyzetben is úgy tudjatok élni az egész családotokkal, ahogy csak szeretnétek.
Egyébként ezt kívánom itthonra is magunknak, mert hasonlóan tébolyult, nem normális állapotok vannak és nagyon nem jó irányba mennek a dolgok. Az ember nyugodt, biztonságos öregséget szeretne, valamint a gyerekeinek biztos munkát és megélhetést, no meg egészséget, akkor aztán minden rendben is van:-))))
Minden jót nektek és szeretettel üdvözöllek:-))))

Popular posts from this blog

Fügelekvár (Μαρμελάδα σύκο)

No itt az első aktuális beírás. Az utóbbi időben gyűjtögető életmódot folytatok:) Begyűjtök és elteszek:) Sajnos fügefa nincs a kertben és az udvaron. Férjem-uram semmiképpen nem akart, mert hogy olyan erősek a gyökerei, hogy később csak gondot okoznának a kertben vagy akár a ház alapjainál. Ugyanilyen okból nincsen eperfánk. Mindkettő miatt mindig szomorú vagyok, mikor eszembe jut, mert ez a két legnagyobb természetes árnyékot nyújtó nemesített fa Görögországban és annyira szerettem volna velük beárnyékolni a kertet. De végülis ami fa-dolog, azt ráhagyom, így fügefa nincs. Van viszont a környéken dögivel, úton útfélen. Nem mindegyiken van jó vagy bő gyümölcstermés, de sokszor kisebb nyeszlett fákon meglepően sok és jó minőségű füge terem. 

Bujurdi (Μπουγιουρντί)

Apu és a babgulyás A mai babgulyás mellé, amit mindig szigorúan görögösen készítek, ami elsősorban azt jelenti, húsmentesen, készítettem kiegészítésképpen egy bujurdit . A bujurdi többféle lehet, a legismertebb  a paprika és feta sütőben. Leírom azt a változatot, amit mi nagyon szeretünk és bármilyen hamar összecsapott ebéd méltó kiegészítése (már ha éppen akadnak otthon hozzávaló alapanyagok).

Kecskesült

Görögország legtöbb vidékén ünnepi asztal része általában a kecskesült, időszaktól függetlenül. Lehet az karácsonyi vagy Húsvéti (főleg) asztal, vagy bármilyen öröm megünneplésére rendezett vendéglátás, a kecskesült mindig megállja a helyét az ünnepi asztalon, de a hétköznapokban is. Nem csoda, hisz rengeteg a kecske a sziklás, kopár hegyeken, főleg a szigeteken. Ezek a kecskék, melyek szabadon vannak tenyésztve, valami elképesztő tehetséggel másznak fel a  legmagasabb hegyek, legmeredekebb sziklafaira is. Húsuk talán a legegészségesebb, hisz növényekkel táplálkoznak, különlegesen szereik az olívafa leveleit. Már leírtam a kecskesült készítését ( kecskesült 1 , kecskesült 2 , kecskesült 3 ) így most csak a képeket mutatom meg. Én nagyon szeretem, ünnepekkor előszeretettel készítem, nagyon "hálás" étel, nem lehet csalódni benne, ráadásul  csak bedobom a sütőbe és ottfelejtem..