Skip to main content

Boldog Új évet mindenkinek !! Akis Vasilopita-ja

 Eltelt ez a furcsa szilveszter is. Még mindig nem vettem rá magam, hogy belenézzek régi képekbe és felfedezzem, voltunk-e még barátok vagy egyéb családtagok nélkül téli ünnepek alatt. Mentségemre legyen mondva, dolgoztam végig, december 31-n és január 1-n is reggel 7-től, így meg sem vártam az új év beköszöntését, lefeküdtem. Itthonról dolgozom, egy multi cégnek és megadott időben be kell jelentkeznem. A kijelentkezés az már más tál tészta, mert majdnem soha nem dolgozom csak 8 órát, de ez egy másik mese. Annyi még fontos és ami kihatással volt az idei ünnepeimre, hogy eléggé fáradt vagyok. Ez a cég jellegzetes politikával bír és jellegzetes munkaprogram szerint működik, aminek részét szeretem, részét nem, ahogy ez lenni szokott ha valahol munkavállalóként dolgozol. Az ami nem jó számomra, hogy nagyon kevés szabadságom van, összesen 20 nap és ezt így kell érteni, ahogy van. 20 nap és pont. Semmi ünnep, semmi, csak ez a 20 nap. Ha a görög állami szférában dolgoznék akkor az én koromban és régiségemmel lenne majdnem 30 nap szabadságom, plusz az ünnepek. Nem is akarok tovább belemenni, mert megfájdul a fejem. Ez fáj. Ráadásul dupla annyi munkát végzek mint amit igazán a job descriptionom-hoz kéne, így duplán fáradt vagyok. Vannak napok mikor úgy érzem, nem bírom tovább csinálni ha nem lépek ki egy hétre sürgősen... de aztán viszem tovább a lantot. Mindezek ellenére szeretem amit csinálok és egyéb dolgokat is szeretek ebben a cégben, de ennyi panaszkodás, nyávogás és örömködés után inkább rátérek a kajás részre.

Leszögezem amit már írtam, nem volt ünnepi asztal amin több féle mezedakia sorakozzon, mert csak szűk családi körben voltunk plusz én dolgoztam végig. Így inkább egy egy nagyobb ünnepi édesség vagy étel kötötte le az energiám, de meg kell mondjam, jól ettünk az ünnepek alatt, még túl jól is, nem merek mérlegre állni.

Ebben a postban leírom a fantasztikus vaszilopita receptem, ami nem az én receptem, de most azzá tettem :)

A korábbi években ezeket készítettem:

Vaszilopita cake (újévi sütemény)
Vaszilopita cake 2008
Vaszilopita cake 3
Vaszilopita 2011
Vaszilopita 2012

Az idén egy olyan cake tipusú-a vágytam, amiben ne legyenek magok, allergia miatt, így a "mindenki Akisa" receptjét próbáltam ki (így beszél erről a jóképű sztárséfről kolleganőm 😁 )

Hozzávalók egy 25 cm-s kerek tortaformához

  • 300 gr olvasztott vaj (lehetőleg szobahőmérsékleten és ne melegen de semmiképp forrón) - utólagos megjegyzés: megcsináltam másodszor 270 ml étolajjal vaj helyett (nem olíva), tökéletes lett úgy is
  • 250 gr porcukor
  • 4 tojás
  • 75 gr tej
  • 400 sütőporos liszt gr liszt
  • 1 lk kristálycukor + 7 gr machlep (10 gr-s csomagom volt, mind beletettem) +2 gr masztix (kb 5-6 nagyobb kristály) + 1/2 kk szerecsendiópor + 2 lk liszt - ízesítők, ezeket mixerben összemixelem
  • 2  narancsnak a héja lereszelve
  • 1 vaniliapor


Elkészítés

A sikeres cake-nek a titka a cukor és zsiradék nagyon alapos, habosra való összedolgozása az elején. A mixerrel kb 10 percet dolgoztam a vajon és a porcukron. Eleinte szobahőmérsékletű vajjal próbálkoztam, ami látszik ezen a képen, de nem volt elég puha ahhoz, hogy rendesen össze tudjam dolgozni a cukorral, így egy kis időt veszítettem azzal, hogy 50 fokos sütőbe betettem és felolvasztottam, Nem volt folyós az egész, de annyira felpuhult, hogy a külső része folyóssá vált, a többi is teljesen szétolvadt így nagyon könnyen 10 perc alatt habosra kevertem a mixerben a porcukorral. Ezután semmi extra, minden mást hozzá kell adni, de a lisztet épp annyira, hogy rendesen elkeveredjen, nem szabad túlmixelni, mert amilyen tömeget sikerült adnunk neki az első habosítással azt elveszítjük, ha túlmixeljük.

Egy jó tipp amit én is most tanultam, hogy a kicsi mixeremben tökéletesen fel lehet mixelni a machlepit és a masztixot ha kevés kristálycukor és liszt lesz hozzáadva.

Miután minden össze lett keverve egy vastag masszát kaptam, ezt beletöltöttem egy zsírpapírral kibéllet tortaformába és kb 50 percet sütöttem. Mindig úgy szoktam hogy az elején 10 percet 200 fokon, majd a többit 180 fokon és nem használom a levegőt.

Utána kivettem, rácsra tettem, kihűtöttem, majd kivágtam papírból a 2021-t és porcukorral beszórtam.

Ja igen! Sütés előtt beletoltam alufóliába csomagolt, tisztára mosott pénzdarabot, ez a "fluri", amit aki megnyer, az egész évben nagyon szerencsés lesz. Hát nálunk senkihez nem került, így mindegyikünk egyformán lesz szerencsés :)




Bemásolom ide is a kalácsos postomból amit  a masztixról és machlepiről tudni kell.

A masztix a Kiosz szigetén ősi idők óta tenyésztett Pistacia Lentiscus gyantája. A gyanta kisebb mennyiségben magától is kifolyik ugyan, nagyobb tömegben azonban ugy kapják, hogy az ágak héját, mely a gyantát tartalmazza, hosszában felmetszik. Az üzletben kis zacskókban lehet kapni, amiben kristályhoz vagy üvegdarabokhoz hasonló, könnycsepp nagyságú darabkákban van a masztix. Ezt én mozsárban szoktam megtörni, kristálycukor hozzáadásával. A kalácsot el sem tudom képzelni a masztix illata nélkül.

A machlepi vagy angolul mahlab a Szt. Lucie cseresznye (prunus mahaleb) magjából darált jellegzetes illatú fűszerpor, nincs olyan kalács, melyből ez hiányozna Görögországban.


Comments

Popular posts from this blog

Fügelekvár (Μαρμελάδα σύκο)

No itt az első aktuális beírás. Az utóbbi időben gyűjtögető életmódot folytatok:) Begyűjtök és elteszek:) Sajnos fügefa nincs a kertben és az udvaron. Férjem-uram semmiképpen nem akart, mert hogy olyan erősek a gyökerei, hogy később csak gondot okoznának a kertben vagy akár a ház alapjainál. Ugyanilyen okból nincsen eperfánk. Mindkettő miatt mindig szomorú vagyok, mikor eszembe jut, mert ez a két legnagyobb természetes árnyékot nyújtó nemesített fa Görögországban és annyira szerettem volna velük beárnyékolni a kertet. De végülis ami fa-dolog, azt ráhagyom, így fügefa nincs. Van viszont a környéken dögivel, úton útfélen. Nem mindegyiken van jó vagy bő gyümölcstermés, de sokszor kisebb nyeszlett fákon meglepően sok és jó minőségű füge terem. 

Bujurdi (Μπουγιουρντί)

Apu és a babgulyás A mai babgulyás mellé, amit mindig szigorúan görögösen készítek, ami elsősorban azt jelenti, húsmentesen, készítettem kiegészítésképpen egy bujurdit . A bujurdi többféle lehet, a legismertebb  a paprika és feta sütőben. Leírom azt a változatot, amit mi nagyon szeretünk és bármilyen hamar összecsapott ebéd méltó kiegészítése (már ha éppen akadnak otthon hozzávaló alapanyagok).

Kecskesült

Görögország legtöbb vidékén ünnepi asztal része általában a kecskesült, időszaktól függetlenül. Lehet az karácsonyi vagy Húsvéti (főleg) asztal, vagy bármilyen öröm megünneplésére rendezett vendéglátás, a kecskesült mindig megállja a helyét az ünnepi asztalon, de a hétköznapokban is. Nem csoda, hisz rengeteg a kecske a sziklás, kopár hegyeken, főleg a szigeteken. Ezek a kecskék, melyek szabadon vannak tenyésztve, valami elképesztő tehetséggel másznak fel a  legmagasabb hegyek, legmeredekebb sziklafaira is. Húsuk talán a legegészségesebb, hisz növényekkel táplálkoznak, különlegesen szereik az olívafa leveleit. Már leírtam a kecskesült készítését ( kecskesült 1 , kecskesült 2 , kecskesült 3 ) így most csak a képeket mutatom meg. Én nagyon szeretem, ünnepekkor előszeretettel készítem, nagyon "hálás" étel, nem lehet csalódni benne, ráadásul  csak bedobom a sütőbe és ottfelejtem..