Skip to main content

Vegyes zöldségek sütőben: briam (Μπριάμ)

 Ez az egyik legjellegzetesebb nyári görög étel és hihetetlennek tartom, hogy még eddig nem került fel becsületesebben a leírása. Most sem készítettem sok képet, de legalább egyet igen:) Ugyan nagyon egyszerűnek tűnik, azért kell pár fortély ahhoz, hogy az állaga az elvárt legyen. Ez egy húsmentes zöldségragu sütőben.


 A fenti képen én csirkedarabot is beletettem a család legkisebb tagja számára, aki nem kedveli a csak zöldséges ételeket. Jobban mondva egyáltalán nem eszi őket, így neki mindig be van helyezve a tepsibe egy csirkedarab, majd rizst főzünk simán, amihez tálaljuk majd a csirkét a briam mártásával.


Hozzávalók:
egy tepsit kitöltő zöldségek:
krumplik, cukkinik és esetleg vékony padlizsán, kevesebb mennyiségben
4-5 cikk fokhagyma
1-2 hagyma
marék petrezselyemzöld
4-5 túlérett, turmixolt paradicsom vagy egy nagy (400 gr) paradicsomkonzerv

Elkészítés:
1. A zöldségeket vastag szeletekre vágjuk és belezúdítjuk egyenletesen a tepsibe. Tapasztalatom szerint akkor a legfinomabb ha a krumplit is, cukkinit is kerek szeletekre vágjuk. Cukkinit, padlizsánt célszerű fél órával a többi hozzávaló előkészítése előtt felszeletelni és besózni. Ezután a kiengedett levet lemosni a szeletekről és a többi hozzávalóhoz adni.

2. A turmixolt paradicsomokat ráöntjük, sózzuk, borsozzuk, rázúdítjuk az apróra vágott hagymát és fokhagymát, az apróra vágott petrezselyemzöldet és borospohár vizet. Leöntjük az egészet bőven olívaolajjal. Jól összekeverjük. Ajánlatos friss, érett paradicsomokat használni és azoknak felét csak apróra vágni, felét turmixolni, így látványosabb a végeredmény.

3. Közepes sütőben addig sütjük amíg a zöldségek megpirulnak és az étel elfövi a levét. Ha a paradicsomok nagyon nagyok és levesek, ne tegyünk egyáltalán vizet az ételhez, mert ha tocsog a lében, nem ízletes! Az ételnek csak egy olajos szaftba kell a végére leülnie.

Feta sajttal és friss kenyérrel tálaljuk.

Comments

mellissina2 said…
Nekem nagyon tetszik,szeretem a zöldségeket!

Popular posts from this blog

Fügelekvár (Μαρμελάδα σύκο)

No itt az első aktuális beírás. Az utóbbi időben gyűjtögető életmódot folytatok:) Begyűjtök és elteszek:) Sajnos fügefa nincs a kertben és az udvaron. Férjem-uram semmiképpen nem akart, mert hogy olyan erősek a gyökerei, hogy később csak gondot okoznának a kertben vagy akár a ház alapjainál. Ugyanilyen okból nincsen eperfánk. Mindkettő miatt mindig szomorú vagyok, mikor eszembe jut, mert ez a két legnagyobb természetes árnyékot nyújtó nemesített fa Görögországban és annyira szerettem volna velük beárnyékolni a kertet. De végülis ami fa-dolog, azt ráhagyom, így fügefa nincs. Van viszont a környéken dögivel, úton útfélen. Nem mindegyiken van jó vagy bő gyümölcstermés, de sokszor kisebb nyeszlett fákon meglepően sok és jó minőségű füge terem. 

Bujurdi (Μπουγιουρντί)

Apu és a babgulyás A mai babgulyás mellé, amit mindig szigorúan görögösen készítek, ami elsősorban azt jelenti, húsmentesen, készítettem kiegészítésképpen egy bujurdit . A bujurdi többféle lehet, a legismertebb  a paprika és feta sütőben. Leírom azt a változatot, amit mi nagyon szeretünk és bármilyen hamar összecsapott ebéd méltó kiegészítése (már ha éppen akadnak otthon hozzávaló alapanyagok).

Kecskesült

Görögország legtöbb vidékén ünnepi asztal része általában a kecskesült, időszaktól függetlenül. Lehet az karácsonyi vagy Húsvéti (főleg) asztal, vagy bármilyen öröm megünneplésére rendezett vendéglátás, a kecskesült mindig megállja a helyét az ünnepi asztalon, de a hétköznapokban is. Nem csoda, hisz rengeteg a kecske a sziklás, kopár hegyeken, főleg a szigeteken. Ezek a kecskék, melyek szabadon vannak tenyésztve, valami elképesztő tehetséggel másznak fel a  legmagasabb hegyek, legmeredekebb sziklafaira is. Húsuk talán a legegészségesebb, hisz növényekkel táplálkoznak, különlegesen szereik az olívafa leveleit. Már leírtam a kecskesült készítését ( kecskesült 1 , kecskesült 2 , kecskesült 3 ) így most csak a képeket mutatom meg. Én nagyon szeretem, ünnepekkor előszeretettel készítem, nagyon "hálás" étel, nem lehet csalódni benne, ráadásul  csak bedobom a sütőbe és ottfelejtem..