Skip to main content

Húsgombócleves erdélyi és görög módra

Az igazi görög húsgombóclevest már leírtam a blogban, ez a csorba és a görög juvarlakja keveréke. Vagyis csorbaként kezdem, juvarlakiként fejezem be. De be lehet fejezni magyarosan tejföllel, vagy tojássárgás tejföllel. Sajnos itt nincs sem paszternák, sem fehérrépagyökér, pedig az is jól jönne bele, így azt használom ami van. 

Hozzávalók: 
2 nagyobb sárgarépa
1 piros paprika
1 cukkini
1 hagyma
1 krumpli nagyságú zellergyökér
2-3 paradicsom
1 lk paradicsompaszta
sö, bors, 2 csipet szárított tárkony

Húsgombócokhoz

600 gr darált hús fele fele marha és disznó
2 tojásfehérje
2 kanál rizs
kevés petrezselyemzöld apróra vágva
1 hagyma mixerben darálva

Habaráshoz

2 tojás
1 nagy citrom leve vagy 250 gr tejföl amiben elkeverjük a 2 tojássárgáját

Elkészítés 

Először összeállítom a húsgombócokat. A hentesnél mindig kétszer daráltatom le a húst. Ennyi mennyiséghez teszek 1 és ¼ kiskanál Himalaya sót vagy 1 kk tengeri sót, fél kk borsot, 2 lk megmosott rizst (karolina vagy lapa), 1 darált vöröshagymát, összemixelt petrezselymet. Ennyi húshoz kb 3 l folyadék kell. A legfinomabb ha kerül a fővőlébe csontos marha is, nekem most nem volt. Ha kaptam volna a hentesnél 2 db osombuko-t tettem volna a fövőlébe, majd a húst utána leszedtem volna róla, apróra vágtam volna és a leveshez tettem volna. Van aki vegetát, ételízesítőt tesz hozzá, én soha nem szoktam, de az biztos sokat dob az ízen. A répát és a paprikát felkockáztam és nagyon kevés olívaolajon kicsit megfutattam. Felöntöttem 3 l vizzel, sóztam, borsoztam, mikor felforrt egyenként beleengedtem a húsgombócokat, hozzáadtam egészben a hagymát és a zellergyökeret. A paradicsomokat megszabadítottam héjuktól és beleengedtem a fövő levesbe. 
Mikor a hús majdnem teljesen puha lett, hozzá adtam 2 kanál rizst a leveshez és az apróra kockázott cukkinit. Mikor teljesen puhák lettek a gombócok, kivettem a hagymát és a zellergyökeret, a levest pedig behabartam. 
A savanyítást a görögök úgy végzik, hogy egy ennyi leveshez 2 citrom levét hozzáadják 2 felvert tojáshoz, majd ezt belehabarják a levesbe, a hőmérsékletkiegyenlítés elvét követve (a habaráshoz adjuk kanalanként a forró levest amíg a habarás is forró, és utána öntjük a levesbe). Ha magyarosan szeretném akkor a két megmaradt tojássárgáját tejfölhöz, vagy tejszínhez keverem és ezzel habarom be a levest. Van amikor botmixerrel az egészet összemixelem, a gombócokon kívül, így is szeretjük És végül köszönet fiamnak, aki lefényképezte, mert sajnos a fényképezés körül bonyodalmaim támadtak az utóbbi időben, és egyelőre nem is látom a megoldást.

Egyéb ilyen receptjeim:

Comments

Popular posts from this blog

Fügelekvár (Μαρμελάδα σύκο)

No itt az első aktuális beírás. Az utóbbi időben gyűjtögető életmódot folytatok:) Begyűjtök és elteszek:) Sajnos fügefa nincs a kertben és az udvaron. Férjem-uram semmiképpen nem akart, mert hogy olyan erősek a gyökerei, hogy később csak gondot okoznának a kertben vagy akár a ház alapjainál. Ugyanilyen okból nincsen eperfánk. Mindkettő miatt mindig szomorú vagyok, mikor eszembe jut, mert ez a két legnagyobb természetes árnyékot nyújtó nemesített fa Görögországban és annyira szerettem volna velük beárnyékolni a kertet. De végülis ami fa-dolog, azt ráhagyom, így fügefa nincs. Van viszont a környéken dögivel, úton útfélen. Nem mindegyiken van jó vagy bő gyümölcstermés, de sokszor kisebb nyeszlett fákon meglepően sok és jó minőségű füge terem. 

Bujurdi (Μπουγιουρντί)

Apu és a babgulyás A mai babgulyás mellé, amit mindig szigorúan görögösen készítek, ami elsősorban azt jelenti, húsmentesen, készítettem kiegészítésképpen egy bujurdit . A bujurdi többféle lehet, a legismertebb  a paprika és feta sütőben. Leírom azt a változatot, amit mi nagyon szeretünk és bármilyen hamar összecsapott ebéd méltó kiegészítése (már ha éppen akadnak otthon hozzávaló alapanyagok).

Kecskesült

Görögország legtöbb vidékén ünnepi asztal része általában a kecskesült, időszaktól függetlenül. Lehet az karácsonyi vagy Húsvéti (főleg) asztal, vagy bármilyen öröm megünneplésére rendezett vendéglátás, a kecskesült mindig megállja a helyét az ünnepi asztalon, de a hétköznapokban is. Nem csoda, hisz rengeteg a kecske a sziklás, kopár hegyeken, főleg a szigeteken. Ezek a kecskék, melyek szabadon vannak tenyésztve, valami elképesztő tehetséggel másznak fel a  legmagasabb hegyek, legmeredekebb sziklafaira is. Húsuk talán a legegészségesebb, hisz növényekkel táplálkoznak, különlegesen szereik az olívafa leveleit. Már leírtam a kecskesült készítését ( kecskesült 1 , kecskesült 2 , kecskesült 3 ) így most csak a képeket mutatom meg. Én nagyon szeretem, ünnepekkor előszeretettel készítem, nagyon "hálás" étel, nem lehet csalódni benne, ráadásul  csak bedobom a sütőbe és ottfelejtem..