Skip to main content

Húsvét 2017 - kagylós rizottó

Második Húsvéti ünnepeink lesznek mióta ismét visszaköltöztünk Athénba és az életünk ismét más fordulatot vett, mint a tervezett. Szerencse viszonylag hamar ismételten megtaláltuk baráti körünket, no, nem mindenkit, mert itt nem kívánom részletezni okokból kifolyólag nehéz mindenkivel felvenni a kapcsolatot, de azért hál' istennek egyedül nem vagyunk. Nekem borzasztó kevés az időm és a szabad időmben meg kevés az energiám a régen könnyen be- és felvállalt dolgokhoz, így a kevés jelen esetben több. Nagyon hiányzik a blogolás, de nem akarom a nagyon kevés szabad időmet is az íróasztal előtt görnyedve tölteni. Persze a számítógépen is szórakozom, de könyvet olvasok vagy nézek valami, a lábamat felpockolva a kanapéra, míg az írás munka, és mivel egész nap írok, és töröm a buksim a munkahelyen, ez nem igazán jön össze. Azért legalább az ünnepeinket hadd örökítsem meg, mert máskor igaziból olyasmit sem igen főzök, amiről érdemes lenne blogolni. Térjünk a lényegre. A görög Húsvéti ünnepekről már részletesen beszámoltan a 8 epizódos dokufilmecskémben, amit 2014-ben forgattunk, így most semmi magyarázat, csak mese. Nagy Péntekre azt terveztük, hogy mint tavaly, ismételten Jannisz barátunkhoz megyünk este és a balkonjáról megtekintjük a körmenetet. Ő egy templom mellett lakik, így felülről lehet élvezni az eseményeket. Valamikor mindig elmentem én is vonulni, de most már úgy gondolom inkább ülve élvezem ki. A tavaly Nagy Pénteken is dolgoztam, így hulla fáradtan estem be Janniszhoz és semmi nélkül, az idén nem dolgoztam, így volt időm előkészülni és valamit vinni. Nagyon nagy terülj terülj asztalkám lett nála, ő nagyon ügyesen főz, a fiai is segítettek. Én készítettem egy kagylós rizottót és egy ravani-t, a többi étel jöjjön sorban a képeken.

Fava, tört sárgaborsópüré, háttérben rántott kalamari

Ecetes polip

Paradicsomos polip
 
Ravani fagyival
Sült garnélarák

Ünneplünk

Virslis kifli fiamnak, aki nem eszi a tengeri herkentyűket


Kagylós rizottó
A kagylós rizottón kívül minden fent van a blogban a receptek között. A kagylós rizottót így készítettem:
Hozzávalók
* 700 gr tisztított, fagyasztott kagylóhús (túl sok volt, elég lett volna az 500 gr-s csomag)
* kb. 1 csésze basmati rizs
* 1 hagyma apróra vágva
* 3-4 zöld hagyma apróra vágva
* 2-3 cikk fokhagyma apróra vágva
* maréknyi apróra vágott kapor
* só, bors

Elkészítés
A fagyasztott kagylóhúst szoba-hőmérsékletű vízbe tettem, majd pár perc alatt puhára főztem. Leszűrtem, hagytam kicsit kihűlni, majd egyenként kiszedtem belőlük a moszatbajuszt. Ezt a műveletet videóban is lehet látni, a Görög ízek és vidékek 1. epizódjában.
Ezek után én kicsit változtattam a videóban leírt változaton.
A hagymát, zöldhagymát felhevített ujjnyi réteg olívaolajon megfuttattam, üvegesedéskor beletettem az apróra vágott fokhagymát és hagytam amíg az illat megütötte az orrom. Ekkor beleöntöttem a csésze rizst, átforgattam az olajon, majd felöntöttem kb. háromszoros mennyiségű vízzel, mert tocsogósra szerettem volna, hisz estig még tudtam, hogy beszívja a levet és nem akartam kemény rizstortát. A legjobb ehhez az arborio rizs, de én basmatival is szeretem. Még finomabb ha vajat is adunk hozzá, én csak olívaolajat használtam hozzá. Mikor a rizs megpuhult és a rizotto összeállt, hozzákevertem a kagylótesteket. Ha frissen, melegen tálaljuk, csak kétszeres mennyiségű vízzel indítsunk és esetleg még pótolhatjuk, de mindig forrásban lévő vízzel. Nagyon finom lett. Az ízesítésen lehet változtatni fantázia szerint.

Comments

Popular posts from this blog

Fügelekvár (Μαρμελάδα σύκο)

No itt az első aktuális beírás. Az utóbbi időben gyűjtögető életmódot folytatok:) Begyűjtök és elteszek:) Sajnos fügefa nincs a kertben és az udvaron. Férjem-uram semmiképpen nem akart, mert hogy olyan erősek a gyökerei, hogy később csak gondot okoznának a kertben vagy akár a ház alapjainál. Ugyanilyen okból nincsen eperfánk. Mindkettő miatt mindig szomorú vagyok, mikor eszembe jut, mert ez a két legnagyobb természetes árnyékot nyújtó nemesített fa Görögországban és annyira szerettem volna velük beárnyékolni a kertet. De végülis ami fa-dolog, azt ráhagyom, így fügefa nincs. Van viszont a környéken dögivel, úton útfélen. Nem mindegyiken van jó vagy bő gyümölcstermés, de sokszor kisebb nyeszlett fákon meglepően sok és jó minőségű füge terem. 

Bujurdi (Μπουγιουρντί)

Apu és a babgulyás A mai babgulyás mellé, amit mindig szigorúan görögösen készítek, ami elsősorban azt jelenti, húsmentesen, készítettem kiegészítésképpen egy bujurdit . A bujurdi többféle lehet, a legismertebb  a paprika és feta sütőben. Leírom azt a változatot, amit mi nagyon szeretünk és bármilyen hamar összecsapott ebéd méltó kiegészítése (már ha éppen akadnak otthon hozzávaló alapanyagok).

Kecskesült

Görögország legtöbb vidékén ünnepi asztal része általában a kecskesült, időszaktól függetlenül. Lehet az karácsonyi vagy Húsvéti (főleg) asztal, vagy bármilyen öröm megünneplésére rendezett vendéglátás, a kecskesült mindig megállja a helyét az ünnepi asztalon, de a hétköznapokban is. Nem csoda, hisz rengeteg a kecske a sziklás, kopár hegyeken, főleg a szigeteken. Ezek a kecskék, melyek szabadon vannak tenyésztve, valami elképesztő tehetséggel másznak fel a  legmagasabb hegyek, legmeredekebb sziklafaira is. Húsuk talán a legegészségesebb, hisz növényekkel táplálkoznak, különlegesen szereik az olívafa leveleit. Már leírtam a kecskesült készítését ( kecskesült 1 , kecskesült 2 , kecskesült 3 ) így most csak a képeket mutatom meg. Én nagyon szeretem, ünnepekkor előszeretettel készítem, nagyon "hálás" étel, nem lehet csalódni benne, ráadásul  csak bedobom a sütőbe és ottfelejtem..