Skip to main content

Ünnepi beszámoló 2012-ből

A cikk a 2011/2012-s évváltáskor íródott Evián: "Újévkezdő terülj terülj asztalkám" eredeti címmel

Nehéz év vége és nehéz év kezdete. Azért a görögök mindig megadják a módját az ünneplésnek és a legfontosabb minden ünnepkor, az ünnepi étkek, ünnepi asztal elkészítése. Hihetetlen sokszínű és sokfajta a görög konyha, ezt azonban csak az tapasztalhatja meg, aki, mint én, sok sok éven át velük él, az egyszerű turistának szinte lehetetlen ezekbe belekukkantani. Mivel a különféle vidékek történelme egészen eltérő egymástól, ezért a konyhában is óriási különbségek vannak.
Teljesen más az észak Görögországi, macedón vidéki konyha, mint pl. a Jón szigetek konyhája, vagy a krétai konyha. A tegnapi ünnepi vacsorán főleg észak Görögországi jellegzetes ételek voltak. Eleinte arról volt szó, hogy a háziasszony nem fog túl sokmindent készíteni, mert egy nappal azelőtt Athénba kellett utaznia, így ideje nemigen volt a nagy főzőcskére, de nincs is szükség a túlzásokra. Ezért én is készítettem pár dolgot. Az eredmény egy roskadásig megtelt asztal, az ételek fele sem fogyott el, még mi is hoztunk haza.

Jöjjenek hát a képek és az újévi kívánságom, asztalunkon mindig legyen elég ennivaló!


Elöl a virslis kifli, amit én készítettem, mellette a jellegzetes "tigania" disznóhúsból, mellette két kistányér "dip"  (mártogatós) rockfort sajtból, a hús előtt házi balzsamecettel készült vegyes káposztasaláta.


Aztán jobbról balra, a fenti képen elkezdett irányt megtartva: tejszínes krumpli sütőben, mellette póréhagymás kolbász (észak Görögországi jellegzetes karácsonyi eledel), aztán az én kalácsom, ami az újévi "vasilopita" szerepét tölti be és egy érem van benne eldugva, mellette a 2012-s feliratú "salate de beuf" amit ugyancsak én készítettem és a modern salátástálat ajándékba hoztam a háziasszonynak, a kalács mellett egy jellegzetes észak Görögországi étel, aminek a nevét ötször megkérdeztem, de ötször elfelejtettem. Ez kb. 5 fajta húsból készült hideg eledel, leginkább a kocsonyához közelít az állaga.Aztán a három pita, illetve rétesek: darált húsos, csirkehúsos és sajtos (tiropita). Mellettük a túlsó oldalon pedig kocsonya.


Mindezek mellé a házigazda sütött egy adag házikolbászt is. Finom gyenge vörösbort iszogattunk, hogy csússzanak az étkek és beszélgetve, tárt karokkal és reményekkel fogadtuk az új évet!



Comments

marisz57 said…
Tényleg nagyon finom és bőséges ételekkel búcsúztattátok az óévet!
Sikeres, boldog 2012-es esztendőt kívánok!

Popular posts from this blog

Fügelekvár (Μαρμελάδα σύκο)

No itt az első aktuális beírás. Az utóbbi időben gyűjtögető életmódot folytatok:) Begyűjtök és elteszek:) Sajnos fügefa nincs a kertben és az udvaron. Férjem-uram semmiképpen nem akart, mert hogy olyan erősek a gyökerei, hogy később csak gondot okoznának a kertben vagy akár a ház alapjainál. Ugyanilyen okból nincsen eperfánk. Mindkettő miatt mindig szomorú vagyok, mikor eszembe jut, mert ez a két legnagyobb természetes árnyékot nyújtó nemesített fa Görögországban és annyira szerettem volna velük beárnyékolni a kertet. De végülis ami fa-dolog, azt ráhagyom, így fügefa nincs. Van viszont a környéken dögivel, úton útfélen. Nem mindegyiken van jó vagy bő gyümölcstermés, de sokszor kisebb nyeszlett fákon meglepően sok és jó minőségű füge terem. 

Bujurdi (Μπουγιουρντί)

Apu és a babgulyás A mai babgulyás mellé, amit mindig szigorúan görögösen készítek, ami elsősorban azt jelenti, húsmentesen, készítettem kiegészítésképpen egy bujurdit . A bujurdi többféle lehet, a legismertebb  a paprika és feta sütőben. Leírom azt a változatot, amit mi nagyon szeretünk és bármilyen hamar összecsapott ebéd méltó kiegészítése (már ha éppen akadnak otthon hozzávaló alapanyagok).

Kecskesült

Görögország legtöbb vidékén ünnepi asztal része általában a kecskesült, időszaktól függetlenül. Lehet az karácsonyi vagy Húsvéti (főleg) asztal, vagy bármilyen öröm megünneplésére rendezett vendéglátás, a kecskesült mindig megállja a helyét az ünnepi asztalon, de a hétköznapokban is. Nem csoda, hisz rengeteg a kecske a sziklás, kopár hegyeken, főleg a szigeteken. Ezek a kecskék, melyek szabadon vannak tenyésztve, valami elképesztő tehetséggel másznak fel a  legmagasabb hegyek, legmeredekebb sziklafaira is. Húsuk talán a legegészségesebb, hisz növényekkel táplálkoznak, különlegesen szereik az olívafa leveleit. Már leírtam a kecskesült készítését ( kecskesült 1 , kecskesült 2 , kecskesült 3 ) így most csak a képeket mutatom meg. Én nagyon szeretem, ünnepekkor előszeretettel készítem, nagyon "hálás" étel, nem lehet csalódni benne, ráadásul  csak bedobom a sütőbe és ottfelejtem..