Skip to main content

Húsgombócok sütőben (Μπιφτέκι στο φούρνο)


A biftéki szó nagyon félrevezető minden nyáron a turistáim körében, ugyanis mindenki rögtön a bifsztek-re gondol, pedig ez minden csak nem az általunk bifszteknek ismert kaja.
Ez egy darált húsgombóc amit nagyobbra és laposabbra formáznak, mivel általában szénen sütik ki, vagy sütőben, ahogyan most én. Hogy mik vannak benne?
Kb. 1 kg darált hús, ami általában itt Görögországban csak marhahús, de a zsírtalan része. Én néha teszek az 1 kg darált húsba 1/4 vagy maximum 1/2 kg sertés daráltat is, de ezzel azért eléggé megváltozik a jellegzetes íze. Aztán még hozzá jönnek a következők:
* 1 tojás
* kb. 1 kiskanál tengeri só, bors
* kb. 3-4 kiskanálnyi szárított oregano
* csipet apróra vágott friss zöld menta levél
* 1 mixelt vöröshagyma
* 3-4 cikk fokhagyma (ezt nagyon sokszor teljesen elhagyják)
* 3-4 szelet áztatott kenyér vagy morzsa+víz ízlés szerint
Ezt szépen összegyúrom, de úgy, hogy ne legyen nagyon feszes a massza, ha nem elég "levegős", még teszek hozzá vizet. Én úgy szeretem, hogy jó puha legyen, ugyanis a szénen vagy sütőben sülés alkalmával nagyon sokat veszít a benne lévő vízből, így ha eleve feszes, kemény a massza, akkor túlságosan kiszárad.
Kb. ujjnyi olívaolajat öntök a tepsi aljába, majd szépen elhelyezem a biftékiket. A közöttük lévő réseket nagy darabokra vágott krumplival tömöm ki, de úgy, hogy előtte a krumplidarabokat besózóm, beborsozom, beolajozom. Mivel az összetevők mindegyike a vízveszteség miatt veszít tömegéből, ezért jó szorosan kell pakolni őket, mert akkor a végeredmény pont jó lesz és nem marad üres hely a tepsiben ahol az olaj magára éghetne. A biftékik tetejére még szoktam tenni egy-egy kis kocka olívavajat, de mivel ez otthon nincs, meg lehet mindent még locsolni olívaolajjal. Ezután a krumpli és biftékik közé beöntögetem 1 vagy 1,5 citrom levét és annyi vizet, hogy a tepsiben lévő dolgok kb. feléig érjen. Nem kell félni az olívaolaj használatától, a végeredmény a citrom miatt egy fimon mártás lesz.
Az egészet eleinte letakarom aluminiumfóliával, majd mikor már jó ideje sülöget, lehúzom 180 fokra a sütőt és leveszem a fóliát, főleg, hogy a krumplik is megpirosodjanak. A biftékik mindig hamarabb megsülnek kívül, ezért meg kell majd őket félidőben fordítani és ha úgy látjuk, túl hamar sülnek, hagyjuk csak őket letakarva az aluminiumfóliával még egy ideig.
Én olyankor szoktam készíteni, mikor valahová menni kell és másnapra előre kell főzni. Ekkor bevágok egy nagy tepsi ilyet, felét megesszük frissen, felét másnap, különösen szeretjük az ilyen tepsis krumplikat szobahőmérsékleten, nyam:)
-olyan nagyokos vagyok, hogy a végeredményt elfelejtettem lefényképezni.. de mivel már itt írtam a biftékiről, meg lehet nézni a tányérban a 2007.dec.14-s beírásomban.
-ennek az ételnek az elkészítése hasonló a BLOGban lévő "citromos csirke", valamint "kecskesült" elkészítéséhez

Comments

Popular posts from this blog

Fügelekvár (Μαρμελάδα σύκο)

No itt az első aktuális beírás. Az utóbbi időben gyűjtögető életmódot folytatok:) Begyűjtök és elteszek:) Sajnos fügefa nincs a kertben és az udvaron. Férjem-uram semmiképpen nem akart, mert hogy olyan erősek a gyökerei, hogy később csak gondot okoznának a kertben vagy akár a ház alapjainál. Ugyanilyen okból nincsen eperfánk. Mindkettő miatt mindig szomorú vagyok, mikor eszembe jut, mert ez a két legnagyobb természetes árnyékot nyújtó nemesített fa Görögországban és annyira szerettem volna velük beárnyékolni a kertet. De végülis ami fa-dolog, azt ráhagyom, így fügefa nincs. Van viszont a környéken dögivel, úton útfélen. Nem mindegyiken van jó vagy bő gyümölcstermés, de sokszor kisebb nyeszlett fákon meglepően sok és jó minőségű füge terem. 

Bujurdi (Μπουγιουρντί)

Apu és a babgulyás A mai babgulyás mellé, amit mindig szigorúan görögösen készítek, ami elsősorban azt jelenti, húsmentesen, készítettem kiegészítésképpen egy bujurdit . A bujurdi többféle lehet, a legismertebb  a paprika és feta sütőben. Leírom azt a változatot, amit mi nagyon szeretünk és bármilyen hamar összecsapott ebéd méltó kiegészítése (már ha éppen akadnak otthon hozzávaló alapanyagok).

Kecskesült

Görögország legtöbb vidékén ünnepi asztal része általában a kecskesült, időszaktól függetlenül. Lehet az karácsonyi vagy Húsvéti (főleg) asztal, vagy bármilyen öröm megünneplésére rendezett vendéglátás, a kecskesült mindig megállja a helyét az ünnepi asztalon, de a hétköznapokban is. Nem csoda, hisz rengeteg a kecske a sziklás, kopár hegyeken, főleg a szigeteken. Ezek a kecskék, melyek szabadon vannak tenyésztve, valami elképesztő tehetséggel másznak fel a  legmagasabb hegyek, legmeredekebb sziklafaira is. Húsuk talán a legegészségesebb, hisz növényekkel táplálkoznak, különlegesen szereik az olívafa leveleit. Már leírtam a kecskesült készítését ( kecskesült 1 , kecskesült 2 , kecskesült 3 ) így most csak a képeket mutatom meg. Én nagyon szeretem, ünnepekkor előszeretettel készítem, nagyon "hálás" étel, nem lehet csalódni benne, ráadásul  csak bedobom a sütőbe és ottfelejtem..